Przedsiębiorcze szkoły
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kontynuacją kształcenia na kierunkach związanych z ekonomią i przedsiębiorczością. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn tego stanu rzeczy należy wskazać: mały udział zajęć praktycznych i ćwiczeń, niski status przedmiotu w porównaniu do innych nauczanych w szkole.
Rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kontynuowaniem kształcenia na kierunkach związanych z ekonomią i przedsiębiorczością. Wypracowany model stanowi pakiet innowacyjnych narzędzi edukacyjnych do nauczania „Podstaw przedsiębiorczości” i „Ekonomii w praktyce” w szkołach ponadgimnazjalnych.
Zestaw przeznaczony dla każdego przedmiotu zawiera kompleksowe materiały, które pokrywają całość podstawy programowej i zawierają wszystkie konieczne informacje potrzebne nauczycielowi do realizacji ww. zajęć zapewniając kompilację nauczania tradycyjnego z edukacją prowadzoną z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Model zakłada naprzemienne prowadzenie zajęć teoretycznych i praktycznych. W przypadku przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” koncepcja prowadzenia zajęć z wykorzystaniem narzędzi przewiduje zajęcia teoretyczne prowadzone w oparciu o przygotowane w ramach projektu scenariusze zajęć, zawierające m.in. elementy wykładu, pogadanki, burze mózgów etc.
Narzędziem wspomagającym zajęcia teoretyczne są kursy e-learningowe, które mogą być wykorzystane zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak również jako materiał do samodzielnej pracy uczniów poza lekcjami, oraz gra symulacyjna "Wirtualny Doradca" podczas której uczniowie wykorzystują w praktyce zdobytą wiedzę. W przypadku przedmiotu „Ekonomia w praktyce” na zajęciach koła zainteresowań przeprowadzona jest krótka prezentacja teoretyczna uzupełniona grą "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne". Cały pakiet obejmuje tematyczne gry symulacyjne: "Wirtualny Doradca" oraz "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne", scenariusze lekcji zawierające prezentacje multimedialne i testy, programy nauczania, kursy distance learning (do podstaw przedsiębiorczości), a także różnorodne materiały dydaktyczne w postaci np. zadań, ćwiczeń wraz z rozwiązaniami – do wykorzystania podczas lekcji. Integralną część pakietu stanowią precyzyjne instrukcje dla użytkowników gier opracowane w konfiguracji adekwatnej do potrzeb zarówno ucznia jak i dla nauczyciela.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli prezdmiotów "Podstawy przedsiębiorczości" oraz "Ekonomia w praktyce" w szkołach ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Rozwiązanie stanowi kompleksowy, połączony ze sobą zbiór narzędzi gotowych do wykorzystania w procesie nauczania na etapie szkoły ponadgimnazjalnej, obudowany odpowiednimi wskazówkami interpretacyjnymi i organizacyjnymi. Zastosowanie programu pozwala nauczycielom na rozwinięcie i wzbogacenie warsztatu pracy, pełniejszą realizację wybranego programu nauczania, szczególnie w zakresie metod i form pracy oraz doboru środków dydaktycznych, a uczniom na bardziej efektywną i atrakcyjną formę nauki.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 80% uczniów stwierdziło, iż ich poziom umiejętności praktycznych z zakresu przedsiębiorczości wzrósł dzięki zastosowaniu pakietu, 70% uczniów stwierdziło, iż w wyniku korzystania z pakietu zwiększyło swoje zainteresowanie zjawiskami ekonomicznymi, 80% uczniów wskazywało, że dzięki realizacji lekcji z wykorzystaniem pakietu stworzonego w ramach projektu "Przedsiębiorcze szkoły" dostrzega teraz korzyści ze współpracy z innymi, zwłaszcza ze swoimi kolegami np. przy wspólnym rozwiązywaniu zadań czy zagadnień problemowych.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Podstawy przedsiębiorczości:
- program nauczania do przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości" przygotowany na 60 godzin lekcyjnych,
- gra symulacyjna "Wirtualny Doradca" do wykorzystania podczas zajęć z przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", zawierająca 100 problemów obejmujących materiał wynikający z nowej podstawy programowej (gra dostępna na stronie www.przedsiebiorczeszkoly.pl),
- 10 kursów e-learningowych zawierających materiały dydaktyczne dostosowane do nowej podstawy programowej przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", rozszerzone o zagadnienia związane z Unią Europejską i społeczną odpowiedzialnością biznesu (kursy dostępne online na stronie www.przedsiebiorczeszkoly.pl),
- 120 scenariuszy lekcji obejmujących zajęcia teoretyczne oraz zajęcia z wykorzystaniem gry symulacyjnej "Wirtualny Doradca" dla nauczycieli wraz z ćwiczeniami i prezentacjami multimedialnymi,
- kompendium wiedzy z "Podstaw przedsiębiorczości" dla uczniów w formie elektronicznej,
- instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Wirtualny Doradca" dla ucznia,
- instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Wirtualny Doradca" dla nauczyciela,
- instrukcja obsługi platformy e-learning.
- Ekonomia w praktyce:
- program nauczania do przedmiotu "Ekonomia w praktyce" przygotowany na 30 godzin lekcyjnych,
- gra symulacyjna "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne", która może zostać wykorzystana w procesie dydaktycznym w ramach fakultatywnego przedmiotu "Ekonomia w praktyce" (gra dostępna na stronie ipp.przedsiebiorczeszkoly.pl),
- gra symulacyjna Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne light (dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych),
- instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne" dla ucznia,
- instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne" i "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne light" dla nauczyciela,
- instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne light" dla ucznia,
- komplet materiałów uzupełniających (scenariusze lekcji odnoszące się do krajowych uwarunkowań ekonomicznych i prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce) do kursu "Zakładanie własnej firmy" Instytutu Przedsiębiorczości Cisco,
- poradnik dla koordynatorów i trenerów Lokalnego Instytutu Przedsiębiorczości Cisco,
- 30 scenariuszy lekcji obejmujących zajęcia z wykorzystaniem gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne" dla nauczycieli wraz z ćwiczeniami i prezentacjami multimedialnymi.
- Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany