Przedsiębiorcze szkoły

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiego zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kontynuacją kształcenia na kierunkach związanych z ekonomią i przedsiębiorczością. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn tego stanu rzeczy należy wskazać: mały udział zajęć praktycznych i ćwiczeń, niski status przedmiotu w porównaniu do innych nauczanych w szkole.

Rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół ponadgimnazjalnych kontynuowaniem kształcenia na kierunkach związanych z ekonomią i przedsiębiorczością. Wypracowany model stanowi pakiet innowacyjnych narzędzi edukacyjnych do nauczania „Podstaw przedsiębiorczości” i „Ekonomii w praktyce” w szkołach ponadgimnazjalnych.

Zestaw przeznaczony dla każdego przedmiotu zawiera kompleksowe materiały, które pokrywają całość podstawy programowej i zawierają wszystkie konieczne informacje potrzebne nauczycielowi do realizacji ww. zajęć zapewniając kompilację nauczania tradycyjnego z edukacją prowadzoną z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Model zakłada naprzemienne prowadzenie zajęć teoretycznych i praktycznych. W przypadku przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości” koncepcja prowadzenia zajęć z wykorzystaniem narzędzi przewiduje zajęcia teoretyczne prowadzone w oparciu o przygotowane w ramach projektu scenariusze zajęć, zawierające m.in. elementy wykładu, pogadanki, burze mózgów etc.

Narzędziem wspomagającym zajęcia teoretyczne są kursy e-learningowe, które mogą być wykorzystane zarówno podczas zajęć lekcyjnych, jak również jako materiał do samodzielnej pracy uczniów poza lekcjami, oraz gra symulacyjna "Wirtualny Doradca" podczas której uczniowie wykorzystują w praktyce zdobytą wiedzę. W przypadku przedmiotu „Ekonomia w praktyce” na zajęciach koła zainteresowań przeprowadzona jest krótka prezentacja teoretyczna uzupełniona grą "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne". Cały pakiet obejmuje tematyczne gry symulacyjne: "Wirtualny Doradca" oraz "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne", scenariusze lekcji zawierające prezentacje multimedialne i testy, programy nauczania, kursy distance learning (do podstaw przedsiębiorczości), a także różnorodne materiały dydaktyczne w postaci np. zadań, ćwiczeń wraz z rozwiązaniami – do wykorzystania podczas lekcji. Integralną część pakietu stanowią precyzyjne instrukcje dla użytkowników gier opracowane w konfiguracji adekwatnej do potrzeb zarówno ucznia jak i dla nauczyciela.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli prezdmiotów "Podstawy przedsiębiorczości" oraz "Ekonomia w praktyce" w szkołach ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność
:

Rozwiązanie stanowi kompleksowy, połączony ze sobą zbiór narzędzi gotowych do wykorzystania w procesie nauczania na etapie szkoły ponadgimnazjalnej, obudowany odpowiednimi wskazówkami interpretacyjnymi i organizacyjnymi. Zastosowanie programu pozwala nauczycielom na rozwinięcie i wzbogacenie warsztatu pracy, pełniejszą realizację wybranego programu nauczania, szczególnie w zakresie metod i form pracy oraz doboru środków dydaktycznych, a uczniom na bardziej efektywną i atrakcyjną formę nauki.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 80% uczniów stwierdziło, iż ich poziom umiejętności praktycznych z zakresu przedsiębiorczości wzrósł dzięki zastosowaniu pakietu, 70% uczniów stwierdziło, iż w wyniku korzystania z pakietu zwiększyło swoje zainteresowanie zjawiskami ekonomicznymi, 80% uczniów wskazywało, że dzięki realizacji lekcji z wykorzystaniem pakietu stworzonego w ramach projektu "Przedsiębiorcze szkoły" dostrzega teraz korzyści ze współpracy z innymi, zwłaszcza ze swoimi kolegami np. przy wspólnym rozwiązywaniu zadań czy zagadnień problemowych.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Podstawy przedsiębiorczości:
  • program nauczania do przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości" przygotowany na 60 godzin lekcyjnych,
  • gra symulacyjna "Wirtualny Doradca" do wykorzystania podczas zajęć z przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", zawierająca 100 problemów obejmujących materiał wynikający z nowej podstawy programowej (gra dostępna na stronie www.przedsiebiorczeszkoly.pl),
  • 10 kursów e-learningowych zawierających materiały dydaktyczne dostosowane do nowej podstawy programowej przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", rozszerzone o zagadnienia związane z Unią Europejską i społeczną odpowiedzialnością biznesu (kursy dostępne online na stronie www.przedsiebiorczeszkoly.pl),
  • 120 scenariuszy lekcji obejmujących zajęcia teoretyczne oraz zajęcia z wykorzystaniem gry symulacyjnej "Wirtualny Doradca" dla nauczycieli wraz z ćwiczeniami i prezentacjami multimedialnymi,
  • kompendium wiedzy z "Podstaw przedsiębiorczości" dla uczniów w formie elektronicznej,
  • instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Wirtualny Doradca" dla ucznia,
  • instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Wirtualny Doradca" dla nauczyciela,
  • instrukcja obsługi platformy e-learning.

  • Ekonomia w praktyce:
  • program nauczania do przedmiotu "Ekonomia w praktyce" przygotowany na 30 godzin lekcyjnych,
  • gra symulacyjna "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne", która może zostać wykorzystana w procesie dydaktycznym w ramach fakultatywnego przedmiotu "Ekonomia w praktyce" (gra dostępna na stronie ipp.przedsiebiorczeszkoly.pl),
  • gra symulacyjna Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne light (dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych),
  • instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne" dla ucznia,
  • instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne" i "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne light" dla nauczyciela,
  • instrukcja obsługi gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne light" dla ucznia,
  • komplet materiałów uzupełniających (scenariusze lekcji odnoszące się do krajowych uwarunkowań ekonomicznych i prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce) do kursu "Zakładanie własnej firmy" Instytutu Przedsiębiorczości Cisco,
  • poradnik dla koordynatorów i trenerów Lokalnego Instytutu Przedsiębiorczości Cisco,
  • 30 scenariuszy lekcji obejmujących zajęcia z wykorzystaniem gry symulacyjnej "Innowacyjne Przedsiębiorstwo Produkcyjne" dla nauczycieli wraz z ćwiczeniami i prezentacjami multimedialnymi.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany