Ekonomia i finanse – innowacyjny moduł programowy dla przedmiotu „Podstawy przedsiębiorczości”

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Towarzystwo Produkcyjno – Handlowe Sp. z o. o.
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niskiej efektywności kształcenia postaw przedsiębiorczych u uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wśród najczęściej wymienianych przyczyn tego stanu rzeczy należy wskazać: niedostosowanie treści programów nauczania przedsiębiorczości do zmieniających się warunków gospodarczych , mały udział zajęć praktycznych i ćwiczeń czy niski stopień wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu wykształcenie u uczniów szkół ponadgimnazjalnych postaw przedsiębiorczych, które doprowadzą do zwiększonego zainteresowania kontynuacją kształcenia na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy. Istotą modelu jest wypracowanie treści i metod kształcenia realizowanych w ramach przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", które umożliwiają skorelowanie ich z realiami współczesnej gospodarki oraz powiązanie z praktyką gospodarczą. Obejmuje on moduł programowy dla przedmiotu "Podstawy przedsiębiorczości", zawierający treści programowe dotyczące praktycznych aspektów planowania, podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Modułowi towarzyszą narzędzia ułatwiające proces kształcenia i nauczania. W odniesieniu do nauczycieli jest to edukacyjna platforma internetowa, na której znajdują się wykłady nagrane techniką telewizyjną, umożliwiające szkolenie metodą e-learnigową (32 wykłady skorelowane z treściami programowymi innowacyjnego modułu oraz 4 wykłady metodyczno-informacyjne) oraz konspekty lekcji, skrypty, wykłady, prezentacje do wykorzystania w trakcie prowadzenia lekcji, symulacyjne gry internetowe, zakładki „Badania i analizy” czy „Test”. W odniesieniu do uczniów podstawowym narzędziem jest symulacyjna gra internetowa, której głównym celem jest zastosowanie wiedzy teoretycznej nabytej na lekcjach w wirtualnej rzeczywistości.


Kto może skorzystać
:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli „Podstaw przedsiębiorczości” szkół ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół. Rozwiązanie może być stosowane także przez uczniów zasadniczych szkół zawodowych oraz nauczycieli przedmiotu uzupełniającego „Ekonomia w praktyce” oraz innych przedmiotów związanych z ekonomią i przedsiębiorczością.


Innowacyjność
:

Rozwiązanie wzbogaca zasoby edukacyjne i metodyczne dotyczące kształcenia przedsiębiorczości. Model wyróżnia kompleksowość i komplementarność opracowanych elementów (wykłady szkoleniowe i narzędzia wsparcia, treści innowacyjnego modułu programowego – wkomponowane w programy nauczania, symulacyjna gra internetowa), które ponadto zostały zamieszczone na jednej platformie edukacyjnej, umożliwiając tym samym racjonalne zarządzanie czasem uczenia się.


Skuteczność
:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 96% nauczycieli stwierdziło, że moduł dostosowany jest do ich potrzeb edukacyjnych, 59% uczniów stwierdziło, że gra edukacyjna pomoże im w praktycznym wykorzystaniu wiedzy z zakresu ekonomii i finansów. Ponadto wyniki testowania modułu wkomponowanego do programu nauczania oraz jego elementów: internetowej platformy edukacyjnej, cyklu szkoleń dla nauczycieli wraz z narzędziami wsparcia (konspekty, prezentacje, skrypty) oraz symulacyjnej gry internetowej wskazały na to, że nie tylko realizują one cele projektu, ale potwierdzają trafność, efektywność, skuteczność i użyteczność rozwiązania.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce)
:

  • Innowacyjny moduł programowy Ekonomia i finanse.

  • Dwie wersje programu nauczania „Podstaw przedsiębiorczości” do których zostały wkomponowane treści innowacyjnego modułu programowego, tj.:
  • wersja 1 oparta na „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół” z 2002 r. (DzU Nr 51, poz. 458 z zm.),
  • wersja 2 oparta na „Podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół” z 2008 r. (DzU z 2009 r., Nr 4, poz. 17).
  • Internetowa platforma edukacyjna przeznaczona dla nauczycieli.

  • Symulacyjna gra internetowa.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Towarzystwo Produkcyjno – Handlowe Sp. z o. o.
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany