50+ dla 50+ czyli Akademia rozwoju kompetencji w zakresie uczenia osób powyżej 50. roku życia

Obszar wsparcia:
  • Adaptacyjność
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Centrum Doradztwa Strategicznego s.c. D. Bieńkowska, C. Ulasiński, J. Szymańska
Odbiorcy:
  • Kobiety
  • Osoby po 45/50 roku życia
  • Osoby pracujące
Użytkownicy:
  • Administracja samorządowa
  • Instytucje szkoleniowe
  • Organizacje pozarządowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: „Akademia 50+” – metodologia przygotowania osób w wieku 50+ do pracy trenerskiej i coachingowej na rzecz osób w zbliżonym wieku

Rozwiązanie odpowiada na problem niewykorzystania potencjału osób 50+ dla rozwoju gospodarczego kraju i regionu. Grupa ta, w perspektywie najbliższych dziesięcioleci, będzie bowiem jedną z najliczniejszych grup pracowniczych i w sposób naturalny to właśnie do niej będzie kierowana większość działań edukacyjnych. Jeśli działania te nie będą uwzględniały specyficznych potrzeb i możliwości edukacyjnych tej grupy, to będą one tracić na efektywności. Mogą też wzmacniać istniejące już obawy i niechęć osób 50+ do uczestnictwa w nowych formach rozwijania swoich kwalifikacji. W połączeniu z niskimi obecnie kwalifikacjami i wysoką biernością tej grupy prowadzić to będzie do obniżenia się jakości kapitału ludzkiego i utrwalenia niekorzystnej sytuacji rynkowej tej grupy wiekowej.

Metodologia przygotowania osób w wieku 50+ do pracy trenerskiej i coachingowej na rzecz osób w zbliżonym wieku pozwala na wdrożenie specjalistów 50+ do roli edukatora (trenera /coacha) dla osób 50+. Obecnie nie ma takich szkół i metodologii, które obejmowałyby kwestie związane z uczeniem się osób 50+. Możliwość wariantowego wykorzystania rozwiązania pozwala na wsparcie nie tylko dla specjalistów 50+ (którzy zyskują nową rolę zawodową), ale także podnosi efektywność pracy już funkcjonujących edukatorów, którzy pracują z grupą 50+.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie jest skierowane do instytucji szkoleniowych, przedsiębiorstw dysponujących działem zarządzania zasobami ludzkimi (HR), trenerami wewnętrznymi oraz do innych podmiotów prowadzących działania edukacyjne dla osób 50+.


Innowacyjność:

Nowatorskim elementem tego rozwiązania jest samo narzędzie, które odpowiada na problemy:

  • dotyczący specyficznych potrzeb osób 50+ w procesach uczenia się;
  • niedoposażenia instytucji szkoleniowych w narzędzia (wiedzę, umiejętności) pozwalające na uwzględnianie wspomnianych potrzeb w oferowanych przez te instytucje działaniach edukacyjnych.


Skuteczność:

 


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Moduł A – rekrutacja

Moduł zawiera: formularz zgłoszenia do procesu szkoleniowego oraz scenariusz rozmowy kwalifikującej do udziału w procesie szkoleniowym.

  • Moduł B – wprowadzenie

Moduł zawiera: scenariusz treningu interpersonalnego; scenariusz szkolenia „Ja jako uczący się 50-latek + – moje potrzeby i możliwości”; scenariusz warsztatu „Czym się mogę podzielić, czyli obszary moich kompetencji w pracy trenerskiej”; scenariusz spotkania doradczego „Indywidualna mapa kompetencji trenera 50+”.

  • Moduł C – kompetencje trenerskie

Moduł zawiera: scenariusz szkolenia „Rynek, klient, oferta – jak diagnozować potrzeby i oferować usługi szkoleniowe”; scenariusz szkolenia „Przygotowanie, przebieg i ewaluacja treningu”; scenariusz szkolenia „Metody aktywnej pracy z grupą”; scenariusz warsztatu „ Moje miejsce na rynku usług trenerskich”; scenariusz spotkania doradczego „Moja oferta dla osób 50+”.

  • Moduł D – kompetencje coachingowe

Moduł zawiera: scenariusz szkolenia „Kim jest coach i jaka jest jego rola”; scenariusz szkolenia „Warsztat pracy coacha 50+”; scenariusz szkolenia „Wykorzystanie kompetencji coachingowych w organizacji”; scenariusz warsztatu „Trening kompetencji coachingowych – ćwiczenia praktyczne”; scenariusz spotkania doradczego „Ja jako coach 50+ dla 50+ i moje plany”.

  • Moduł E – uczenie osób 50+

Moduł zawiera: scenariusz szkolenia „Jak efektywnie uczyć osoby 50+ - wskazówki i uwarunkowania pracy trenerskiej z osobami w wieku powyżej 50 roku życia”.

  • Moduł F – sprawdzenie

Moduł zawiera: scenariusz warsztatu „Przygotowanie do praktyk trenerskich w ramach procesu Akademii 50+”; kwestionariusz oceny pracy trenera podczas praktyk trenerskich w ramach procesu Akademii 50+; scenariusz spotkania doradczego „Przygotowanie do praktyki coachingowej w ramach procesu Akademii 50+”; szablon mini raportu „Podsumowanie praktyki coachingowej w ramach procesu Akademii 50+.

  • Moduł G – podsumowanie

Moduł zawiera: scenariusz spotkania doradczego „Portfolio trenera 50+”; scenariusz spotkania doradczego „Pierwsze kroki na ryku usług edukacyjnych dla osób 50+”.

  • Moduł H – Jak wdrażać założenia i produkty projektu Akademia 50+

Moduł stanowi przewodnik dla osób korzystających z rozwiązania w swojej codziennej pracy.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Centrum Doradztwa Strategicznego s.c. D. Bieńkowska, C. Ulasiński, J. Szymańska
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka.pdf
Strona www:

www.cds.krakow.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany