Wielkopolski system monitorowania i prognozowania
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Pozostali uczniowie
- Przedsiębiorcy
- Instytucje rynku pracy
- Placówki oświatowe
Nazwa rozwiązania: Wielkopolski system monitorowania i prognozowania
Podstawowym problemem, do którego rozwiązania przyczyni się stworzone w projekcie narzędzie jest niedostosowanie systemu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Jedną z istotnych przyczyn istnienia tego problemu jest brak systemowego rozwiązania w zakresie sprawnego przepływu informacji między systemem kształcenia zawodowego a rynkiem pracy.
Zaproponowane w projekcie narzędzie, pn. „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania” to rozwiązanie organizacyjno-techniczne w postaci systemu monitorowania i prognozowania kształcenia zawodowego. Zadaniem systemu jest identyfikowanie luk kompetencji zawodowych i wspomaganie procesu zarządzania kształceniem zawodowym. Rozwiązanie polega w szczególności na stworzeniu dynamicznej, uzupełnianej na bieżąco przez zainteresowane strony (tj. instytucje rynku pracy, szkoły, przedsiębiorców i uczniów) bazy danych, umożliwiającej generowanie informacji pożądanych przez poszczególnych odbiorców. Monitorowanie i prognozowanie obejmuje: popyt na kompetencje i kwalifikacje zawodowe wśród pracodawców i podaż kompetencji zawodowych wśród uczniów szkół zawodowych oraz w placówkach kształcenia zawodowego, wielopłaszczyznową analizę zmian między popytem i podażą kompetencji i kwalifikacji, sporządzanie krótko- i średnioterminowych prognoz. Istotnym elementem tworzonego rozwiązania, jest oparcie funkcjonującego systemu na pojęciu kompetencji. Mapy kompetencji są narzędziem wykorzystywanym do bieżącego monitoringu oraz opracowania prognoz w projektowanym systemie.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez podmioty działające w obszarze związanym
z analizą regionalnego rynku pracy, w tym instytucje rynku pracy (w szczególności powiatowe urzędy pracy), szkoły i placówki oświatowe prowadzące kształcenie zawodowe (z wyłączeniem kształcenia zawodowego dla dorosłych), organizacje reprezentujące pracodawców.
Innowacyjność:
Innowacją w proponowanym rozwiązaniu jest odejście od badań okresowych na rzecz ciągłego pozyskiwania informacji o popycie i podaży na regionalnym rynku pracy, a także stworzenie możliwości oddzielenia kompetencji (w tym umiejętności) od obowiązującej obecnie klasyfikacji zawodów, dzięki czemu możliwe będzie kreowanie nowych profesji, zaspokajających faktyczne zapotrzebowanie rynku pracy.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. W opinii użytkowników „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania” jest systemem innowacyjnym, przydatnym dla uczniów szkół zawodowych i pomocnym w identyfikacji zasobów wiedzy i umiejętności uczniów oraz diagnozy braków w tym zakresie. Ponadto system spełnia oczekiwania użytkowników jako platforma informacyjna o rynku pracy. Instytucje rynku pracy pozytywnie oceniały kompleksowość tworzonego rozwiązania. Również w przypadku grupy odbiorców system jest ciekawą propozycją, przydatną w wyborze pracy (w przypadku uczniów) i źródłem ciekawych i przydatnych informacji (dla pracodawców). Ponadto uczniowie wśród zalet systemu wymieniali możliwość zweryfikowania swoich kompetencji i sprawdzenia oczekiwań przedsiębiorców. Natomiast pracodawcy wskazywali na łatwość i szybkość obsługi oraz oszczędność czasu i pieniędzy.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Monografia: Wielkopolski system monitorowania i prognozowania w zakresie kształcenia zawodowego. Praca zbiorowa pod redakcją Macieja Szafrańskiego. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011.
- Zestaw instrukcji obsługi narzędzia informatycznego dla odbiorców i użytkowników:
- Instrukcja dla ucznia,
- Instrukcja dla pracodawcy,
- Instrukcja dla instytucji,
- Instrukcja dla dyrektor szkoły.
- Zestaw instrukcji multimedialnych obsługi narzędzia informatycznego dla odbiorców i użytkowników:
- Moduł ucznia,
- Moduł pracodawcy,
- Moduł analityczny.
- Przewodnik po raportach i wskaźnikach „Wielkopolskiego systemu monitorowania i prognozowania”.
- Książka jakości projektu „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”.
- Procedury i instrukcje w projekcie „Wielkopolski system monitorowania i prognozowania”:
- Procedura P-AWT01/01: Przepływ informacji i komunikacja w projekcie.
- Procedura P-AWT01/02: Zasady rozliczeń prac zespołu projektowego wykonywanych w projekcie.
- Procedura P-AWT01/03 (Wersja 01): Działania przygotowawcze na rzecz zapewnienia prawidłowego przebiegu fokusów z użyciem komputerów.
- Procedura P-AWT01/04: Organizacja testowania narzędzia informatycznego WSMiP z wykorzystaniem Internetu.
- Przykładowa instrukcja zadania projektu: Instrukcja I-AWT01/Z05+: Szczegółowy zakres prac i wymaganych produktów w ramach Zadania 5. Testowanie systemu (WSMPKZ) oraz wybranych etapów Zadań 6 i 9 w ramach projektu.
- Kody źródłowe i zrzut bazy danych narzędzia w podsystemie informatycznym.
- Politechnika Poznańska
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany