Model aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych umysłowo w wieku 18-34

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Wyższa Szkoła Zawodowa Kadry dla Europy
Odbiorcy:
  • Osoby niepełnosprawne
Użytkownicy:
  • Instytucje pomocy i integracji społecznej
  • Instytucje rynku pracy
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych umysłowo


Opis rozwiązania:

Rozwiązanie odpowiada na problem braku zintegrowanego modelu aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną polegającego na trójsektorowym wsparciu tych osób, np. poprzez współdziałanie Warsztatów Terapii Zajęciowej (WTZ), Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie (PCPR), organizacji pozarządowych (NGO), lokalnych pracodawców, przedstawicieli administracji publicznej i samorządowej w oparciu o spójną ścieżkę aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych umysłowo.

Rozwiązanie to model aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych umysłowo zawierający: komponent diagnostyczny związany z aspektem lokalnego rynku pracy, komunikacyjny oraz edukacyjny.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o trenerach, terapeutach, psychologach, doradcach zawodowych pracujący w WTZ, Środowiskowych Domach Samopomocy, Centrach Integracji Społecznej, Klubach Integracji Społecznej oraz nauczycielach pracujących w Szkołach Specjalnych. Model mógłby znaleźć zastosowanie również przez asystentów rodzin z Ośrodków Pomocy Spolecznej i PCPR, a także pośredników pracy i doradców zawodowych w NGO zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnością umysłową.


Innowacyjność:

Zdaniem autorów rozwiązania, nowością w zaproponowanym modelu jest większa indywidualizacja podejścia do osób niepełnosprawnych umysłowo, skutkująca poprawą wskaźnika aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych umysłowo w lokalnym środowisku.


Przyczyny odrzucenia rozwiązania na etapie walidacji:

W opinii Krajowej Sieci Tematycznej Województwa Wielkopolskiego oraz w oparciu o wyniki ewaluacji zewnętrznej rozwiązania należy stwierdzić, że model ma niewielki wpływ na aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych. Ponadto narzędzie wymaga znaczących nakładów finansowych.


Elementy składowe rozwiązania:

  • Narzędzia diagnozowania;

Na narzędzia składają się:

  • Narzędzie badania preferencji do wykonywania określonego typu czynności zawodowych przez osoby niepełnosprawne umysłowo – w formie testu obrazkowego (funkcja: start up - do rozmowy doradczej z osobami niepełnosprawnymi umysłowo o ich indywidualnych zainteresowaniach i preferencjach do wykonywania czynności zawodowych),
  • Narzędzia diagnozowania kompetencji do wykonywania określonego typu czynności zawodowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną składające się z dwóch części: narzędzi identyfikacji, pomiaru oraz opisu kompetencji oraz scenariuszy warsztatów wraz z arkuszami obserwacji zachowań.
  • System monitorowania lokalnego rynku pracy pod kątem popytu i podaży na czynności zawodowe;
  • Platforma e-learningowa i komunikacyjna dla osób zajmujących się aktywizacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych umysłowo.

Na platformie miały być udostępnione narzędzia diagnozowania oraz programy szkoleniowe, scenariusze konsultacji.

  • Wydawnictwa adresowane do osób zajmujących się rehabilitacją zawodową i społeczną oraz aktywizacją osób niepełnosprawnych umysłowo
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Wyższa Szkoła Zawodowa Kadry dla Europy
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka.pdf
Strona www:

www.kde.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI niezwalidowany