Model aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych umysłowo w wieku 18-34
- Zatrudnienie i integracja społeczna
- projekt innowacyjny
- Osoby niepełnosprawne
- Instytucje pomocy i integracji społecznej
- Instytucje rynku pracy
Nazwa rozwiązania: Model aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych umysłowo
Opis rozwiązania:
Rozwiązanie odpowiada na problem braku zintegrowanego modelu aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną polegającego na trójsektorowym wsparciu tych osób, np. poprzez współdziałanie Warsztatów Terapii Zajęciowej (WTZ), Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie (PCPR), organizacji pozarządowych (NGO), lokalnych pracodawców, przedstawicieli administracji publicznej i samorządowej w oparciu o spójną ścieżkę aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych umysłowo.
Rozwiązanie to model aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych umysłowo zawierający: komponent diagnostyczny związany z aspektem lokalnego rynku pracy, komunikacyjny oraz edukacyjny.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o trenerach, terapeutach, psychologach, doradcach zawodowych pracujący w WTZ, Środowiskowych Domach Samopomocy, Centrach Integracji Społecznej, Klubach Integracji Społecznej oraz nauczycielach pracujących w Szkołach Specjalnych. Model mógłby znaleźć zastosowanie również przez asystentów rodzin z Ośrodków Pomocy Spolecznej i PCPR, a także pośredników pracy i doradców zawodowych w NGO zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnością umysłową.
Innowacyjność:
Zdaniem autorów rozwiązania, nowością w zaproponowanym modelu jest większa indywidualizacja podejścia do osób niepełnosprawnych umysłowo, skutkująca poprawą wskaźnika aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych umysłowo w lokalnym środowisku.
Przyczyny odrzucenia rozwiązania na etapie walidacji:
W opinii Krajowej Sieci Tematycznej Województwa Wielkopolskiego oraz w oparciu o wyniki ewaluacji zewnętrznej rozwiązania należy stwierdzić, że model ma niewielki wpływ na aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych. Ponadto narzędzie wymaga znaczących nakładów finansowych.
Elementy składowe rozwiązania:
- Narzędzia diagnozowania;
Na narzędzia składają się:
- Narzędzie badania preferencji do wykonywania określonego typu czynności zawodowych przez osoby niepełnosprawne umysłowo – w formie testu obrazkowego (funkcja: start up - do rozmowy doradczej z osobami niepełnosprawnymi umysłowo o ich indywidualnych zainteresowaniach i preferencjach do wykonywania czynności zawodowych),
- Narzędzia diagnozowania kompetencji do wykonywania określonego typu czynności zawodowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną składające się z dwóch części: narzędzi identyfikacji, pomiaru oraz opisu kompetencji oraz scenariuszy warsztatów wraz z arkuszami obserwacji zachowań.
- System monitorowania lokalnego rynku pracy pod kątem popytu i podaży na czynności zawodowe;
- Platforma e-learningowa i komunikacyjna dla osób zajmujących się aktywizacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych umysłowo.
Na platformie miały być udostępnione narzędzia diagnozowania oraz programy szkoleniowe, scenariusze konsultacji.
- Wydawnictwa adresowane do osób zajmujących się rehabilitacją zawodową i społeczną oraz aktywizacją osób niepełnosprawnych umysłowo
- Wyższa Szkoła Zawodowa Kadry dla Europy
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI niezwalidowany