MOS-T w przyszłość. Wypracowanie nowych form aktywizacji zawodowej dla wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii

Obszar wsparcia:
  • Zatrudnienie i integracja społeczna
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Powiat Słupski/Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce
Odbiorcy:
  • Placówki opiekuńczo-wychowacze
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Organizacje pozarządowe
  • Organizacje zawodowe i gospodarcze
  • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane wykluczeniem społecznym i zawodowym młodzieży  wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii (MOS). Niepowodzenia na rynku pracy, trudności ze znalezieniem zatrudnienia wynikają często z braku odpowiednio wykształconych kompetencji społecznych. Badania wskazały, że wielu wychowanków ośrodków nie posiada odpowiednich kompetencji społecznych, charakteryzuje się niską samooceną, nie podejmuje trafnych wyborów, nie potrafi funkcjonować poza placówką.

Proponowane rozwiązanie ma na celu wdrożenie skutecznych narzędzi aktywizacji zawodowej i społecznej, a także poprawę poziomu funkcjonowania młodzieżowych ośrodków socjoterapii i zwiększenie szans zawodowych młodzieży, która opuszcza te placówki.

Rozwiązanie składa się z dwóch uzupełniających się części: Treningu Alternatyw Życiowych (TAŻ) i Szkolenia zawodowego z przyuczeniem do wykonywania określonej pracy „Asystent w zawodzie…” dla wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii. W ramach tego programu rozpoznaje się potencjał młodych ludzi i wspiera jego rozwój poprzez rozszerzenie działania MOS o przygotowanie zawodowe. Proponowane rozwiązanie otwiera nowe perspektywy przed wychowankami MOS: daje szansę kontynuacji edukacji, podjęcia pracy, kontynuowania nauki i pracy. W ramach przyuczenia do zawodu wychowanek zostaje przygotowany do zdobycia pierwszego poziomu kwalifikacji według Krajowych Ram Kwalifikacji, natomiast udział w Treningu Alternatyw Życiowych pozwala lepiej ukierunkować młodzież w dokonywaniu wyborów życiowych. Opracowany model zakłada użycie rozwiązań systemowych, aby zwiększyć efektywność resocjalizacji.


Kto może skorzystać
:

Z rozwiązania mogą skorzystać pracownicy młodzieżowych ośrodków socjoterapii (np. wychowawcy, nauczyciele, psycholodzy).

Innowacyjność rozwiązania

Proponowana w projekcie innowacja polega na zastosowaniu nowej aktywnej formy wsparcia grupy docelowej odbiorców. Grupa ta nie była jeszcze nigdy objęta taką formą wsparcia. Innowacyjność tego projektu ma uzasadnienie przede wszystkim w nowatorskiej metodzie działania  połączeniu całkowicie nowych narzędzi Treningu Alternatyw Życiowych z Przygotowaniem Zawodowym „Asystent w zawodzie…” na poziomie gimnazjum. W ramach prac zespołów do opracowania wstępnej wersji produktu przygotowano dwa nowe narzędzia, które pozwolą na zmianę sytuacji wychowanków ośrodków na rynku pracy i w społeczeństwie.


Skuteczność

Finalne efekty testowania każdego z dwóch elementów pośrednich produktu finalnego dowodzą ich dużej trafności i wysokiej przydatności praktycznej.

Zdaniem ewaluatorów zewnętrznych „Program MOS-t” wyposażył jego uczestników w kompetencje społeczne (tj. spójny, funkcjonalny, wykorzystywany w praktyce oraz uwarunkowany osobowościowo zestaw wiedzy, doświadczenia, zdolności i umiejętności społecznych), które przyczyniły się do ich efektywnego funkcjonowania z innymi. Młodzież MOS, w większości nawiązała udane, twórcze relacje z pracodawcami i ich współpracownikami, bardzo dobrze sprawdziła się w nowej roli praktykanta w zawodzie, efektywnie i na bieżąco rozwiązywała wspólnie z pracodawcami pojawiające się problemy, aktywnie współuczestniczyła w życiu grupy zawodowej i grupy TAŻ. Uczestnictwo młodzieży w praktykach pozwoliło rozszerzyć doświadczenie społeczne podopiecznych ośrodka o doświadczenie zawodowe. Dało im możliwość zmierzenia się z porażkami (brak talentu w określonym zawodzie), jak również osiągnięciami (coraz sprawniej działali, wykonywali zadania, zdali egzaminy). Wykorzystywali podczas praktyk takie umiejętności (zdobyte na TAŻ), jak rozpoznawanie i rozumienie swoich stanów emocjonalnych i adekwatne do nich zachowanie, które wpłynęło na bardzo dobrą ocenę ich kultury osobistej, zaangażowanie w pracy, odporność na wyrażaną opinię (krytykę, pochwałę).


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Trening Alternatyw Życiowych – (komplet konspektów do prowadzenia treningu trwającego 56 godzin w ciągu 10 miesięcy, składającego się z 3 bloków: ramowego, potencjałów/diagnostycznego i inicjatyw/treningu)

  • Program Szkolenia Zawodowego z przyuczeniem do wykonywania pracy „Asystenta w zawodzie …” (bazujący na modelu i strukturze rzemiosła polskiego program szkolenia zawodowego /przyuczenia do zawodu w wymiarze 322 godzin – w tym 70 teorii zawodowej i 252 godz. ćwiczeń praktycznych).
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Powiat Słupski/Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Ustce
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany