Akademia Kariery
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Administracja rządowa
- Administracja samorządowa
- Kobiety
- Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
- Mieszkańcy miast
- Osoby pracujące
- Placówki opiekuńczo-wychowacze
- Placówki oświatowe
- Pozostali nauczyciele
- Osoby do 25 roku życia
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- Placówki oświatowe
- Rodzice
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem dzieci mających wiele deficytów i opóźnień rozwojowych (w tym zaburzenia emocjonalno-społeczne, brak dojrzałości szkolnej, zaburzenia rozwoju mowy i języka). Zaburzenia rozwojowe nie pojawiają się nagle, dzieci mają je już wcześniej, były one po prostu nie wykryte, zaniedbane, nie podjęto w porę pracy terapeutycznej.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie to model pracy z dziećmi w wieku 3-5 lat, przejawiającymi różnorodne deficyty rozwojowe. Jest to zestaw scenariuszy zajęć praktycznych wraz z załącznikami audiowizualnymi, pomocami dydaktycznymi jak również wskazówkami metodycznymi do jego realizacji. Rozwiązanie korzysta z metody Terapii Integracji Sensorycznej. Jest to terapia z czynnym ruchem dziecka, w czasie której w oparciu o wcześniejszą diagnozę i ustalony program zmienia się zachowanie dziecka. Przeznaczona jest dla dzieci z problemami z koordynacją ruchową i wzrokowo-ruchową, orientacją w przestrzeni, planowaniem motorycznym, z problemami (dojrzałość szkolna, problemy z koncentracją i uczeniem się). Ma na celu zmniejszenie pobudliwości, poprawę koncentracji uwagi i ogólne wyciszenie systemu nerwowego dziecka. Ponadto w ramach rozwiązania korzysta się z metod: polisensorycznej, wczesnego wsparcia logopedycznego, wczesnej stymulacji percepcji słuchowej i wzrokowej, rehabilitacji ruchowej oraz EEG Biofeedback (komputerowa stymulacja fal mózgowych).
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów.
Innowacyjność:
Edukacja przedszkolna i poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne nie przewidują stymulacji dziecka 3-letniego, dodatkowo wystepuje problem z dziećmi nie objętymi kształceniem w przedszkolach. Opisane rozwiązanie proponuje rozpoczęcie diagnozy oraz działań terapeutycznych już na tym etapie, co pozwala efektywniej poradzić sobie z problemem.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- 64 scenariusze zajęć w zakresie mowy, percepcji wzrokowo-słuchowej, integracji,
- wskazówki merytoryczne dla nauczycieli,
- wskazówki techniczne do realizacji scenariuszy pracy z dziećmi,
- zasady kwalifikowania dzieci do pracy z zastosowaniem wypracowanego modelu wczesnej interwencji,
- publikacja zawierająca materiały metodyczne wraz z komentarzami naukowymi specjalistów z w/w metod pracy z dziećmi.

- Gmina Kielce/Miejski Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Kielcach



- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany