Akademia Handlowa 50+ - innowacyjny model walidacji i uzupełniania kompetencji zawodowych osób 50+.

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Fundacja Gospodarcza
Odbiorcy:
  • Osoby po 45/50 roku życia
  • Osoby niepracujące
  • Osoby pracujące
Użytkownicy:
  • Instytucje rynku pracy
  • Instytucje szkoleniowe
  • Placówki oświatowe
  • Pracownicy przedsiębiorstw
  • Związki zawodowe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Model walidacji i uzupełniania kompetencji nabytych w toku edukacji pozaformalnej i nieformalnej osób 50+ w zawodzie sprzedawcy bądź przedstawiciela handlowego

Rozwiązanie wypracowane w projekcie pn.: Model walidacji i uzupełniania kompetencji nabytych w toku edukacji pozaformalnej i nieformalnej osób 50+ w zawodzie sprzedawcy bądź przedstawiciela handlowego odpowiada na problem niskiej adaptacyjności i mobilności tych osób na rynku pracy.

Model zakłada walidację kompetencji zawodowych wśród osób 50+ w dwóch zawodach: sprzedawcy i przedstawiciela handlowego. Walidacja oparta jest na metodologii Development Centre (DC) i dotyczy zarówno kompetencji miękkich, jak i twardych. Wyniki uzyskane w trakcie sesji DC stanowią podstawę certyfikacji. Model oferuje również różne formy uzupełniania tych kompetencji, co stanowi kompleksowe i spójne narzędzie możliwe do wykorzystania zarówno przez rynek pracy, jak i szkolnictwo. Model daje możliwość przeprowadzenia procesu walidacji kompetencji na dwa różne sposoby. Jedno rozwiązanie uwzględnia przeprowadzenie sesji DC i wystawienie certyfikatu potwierdzającego poziom posiadanych kompetencji zawodowych na podstawie uzyskanych wyników. Drugie rozwiązanie uwzględnia przeprowadzenie dwóch sesji DC – wstępnej i powtórnej oraz realizację działań rozwojowych pomiędzy nimi, a wystawienie certyfikatu następuje po powtórnej sesji DC i uwzględnia wyniki tylko tej sesji.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie skierowana jest do pracowników publicznych i niepublicznych instytucji rynku pracy, instytucji szkoleniowych, instytucji dialogu społecznego oraz osób 50+ posiadających wiedzę i umiejętności w zawodzie sprzedawcy bądź przedstawiciela handlowego nabyte poza kształceniem formalnym. Z narzędzi korzystać mogą również firmy i instytucje związane z branżą handlową, uczelnie wyższe, ze szczególnym uwzględnieniem Akademickich Centrów Kariery oraz studiów podyplomowych (na takich kierunkach jak np.: Menadżer sprzedaży, HR Menadżer, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi).


Innowacyjność:

Model jest nową usługą w zakresie kształcenia przez całe życie, nie ma swojego odpowiednika na rynku. Podejście różni się od obecnych na rynku tym, że kładzie główny nacisk na weryfikację posiadanych umiejętności i na jej podstawie uzupełnianie luk kompetencyjnych. Narzędzia umożliwiają uzyskanie potwierdzenia wiedzy i umiejętności w danym zawodzie, nabytych w praktyce. Dzięki temu poddane procesowi walidacji osoby są bardziej wiarygodne i mobilne na rynku pracy.


Skuteczność:

Wynika badania ewaluacyjnego wykazały, że spośród 24 nieaktywnych zawodowo osób 7 podjęło pracę (29%), 3 osoby na 36 aktywnych zawodowo zmieniły zatrudnienie, a 59% uczestników uważa, że posiadanie certyfikatu przyniesie im korzyści na rynku pracy.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Model walidacji i uzupełniania kompetencji w zawodzie Sprzedawcy i Przedstawiciela handlowego.

Model służy określeniu poziomu posiadanych kompetencji zawodowych u osób z grupy 50+ w zawodach handlowych. Efektem jest uzyskanie Certyfikatu potwierdzającego te kompetencje. Podstawowym elementem narzędzia jest profil kompetencyjny dotyczący kompetencji miękkich (obsługa klienta, opanowanie w trudnych sytuacjach sprzedażowych, komunikatywność), jak i twardych (obsługa komputera i Internetu, pakiet biurowy w pracy sprzedawcy). Składa się z 5 skal obserwacyjnych dotyczących kompetencji miękkich i 3 skale obserwacyjne dotyczące kompetencji twardych. Do każdego profilu przypisano zadania rozwojowe, programy treningowe i kursy e-leraningowe.

  • Podręcznik użytkowania modelu.

Poradnik opisuje cały model, począwszy od organizacji sesji, poprzez wskazówki do pisania raportów i prowadzenia sesji, zindywidualizowane działania rozwojowe, skończywszy na procedurze certyfikacji. Można w nim znaleźć dokładny opis zadań wykorzystywanych w trakcie sesji, opis ról pełnionych przez asesorów, prowadzącego sesję, opis standardów dotyczących pomieszczeń wykorzystywanych w trakcie sesji bądź w trakcie realizacji działań rozwojowych, a także wymagań kwalifikacyjnych dla realizatorów. Podręcznik zawiera również wzory formularzy i regulaminu do wykorzystania w trakcie realizacji procesu przyjmowania zgłoszeń i rejestracji potencjalnych odbiorców chcących wziąć udział w procesie walidacji i uzupełniania kompetencji.

Dodatkowo w skład rozwiązania wchodzą: strona internetowa http://www.akademiahandlowa.pl/, program szkolenia, który przygotowuje asesorów realizujących sesje oraz narzędzie do samooceny kompetencji. Wymienione elementy mają charakter wspierający, ale ich użytkowanie nie jest warunkiem koniecznym dla prawidłowej realizacji założeń modelu.

Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Fundacja Gospodarcza
Fiszka projektowa: application/pdfFiszka.pdf
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany