Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii Eduscience
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
- Uczniowie szkół podstawowych
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół podstawowych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Innowacyjna metoda nauczania i uczenia się przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem platformy internetowej i portalu EDUSCIENCE z programami nauczania, zasobami dydaktycznymi dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wraz z obudową metodyczną dla nauczycieli i uczniów
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedopasowania kształcenia do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Kierunki studiów najczęściej wybierane przez młodzież nie pokrywają się z realnie istniejącymi branżami i potrzebami rynku, co jest szczególnie widoczne w niedoborze wykształconych absolwentów kierunków ścisłych i przyrodniczych. Tymczasem dziedziny te uznaje się za kierunki o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych podejmowaniem studiów na kierunkach ścisłych i przyrodniczych. Wypracowany model obejmuje platformę e-learningową zawierającą bazę materiałów z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych (ok. 15 tys. zasobów dydaktycznych różnego typu) oraz nowoczesne narzędzia do tworzenia materiałów interaktywnych oraz zestawów pytań. Kolejne elementy modelu to portal przyrodniczy zawierający ciekawostki ze świata nauki i edukacji, blogi naukowców oraz mapy zjawisk obserwowanych w ramach monitoringu przyrodniczego. To także wsparcie metodyczne dla nauczycieli chcących w świadomy sposób tworzyć i realizować proces edukacji swoich uczniów, dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i możliwości, obejmujące m.in. unikatowe narzędzie do tworzenia programów nauczania wraz z opracowanymi i wdrożonymi czterema przykładowymi programami nauczania, poradniki metodyczne dla nauczycieli czterech etapów edukacyjnych, e-poradniki dla uczniów pozwalające na diagnozę ich potencjału i najlepszych sposobów uczenia się oraz wykłady eksperckie w postaci plików filmowych. Opracowano także program wycieczek dydaktycznych uwzględniających zajęcia w instytutach i obserwatoriach Polskiej Akademii Nauk oraz na statku Akademii Morskiej w Gdyni, pomagających lepiej zrozumieć obserwowane zjawiska przyrodnicze i przybliżających specyfikę pracy naukowców oraz program monitoringu przyrodniczego, pozwalający rozwijać u uczniów samodzielność i odpowiedzialność niezbędne przy zbieraniu i analizie danych z obserwacji i pomiarów.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.
Innowacyjność:
Rozwiązanie wykorzystuje nowoczesne technologie w procesie uczenia się i nauczania. Szerokie spektrum narzędzi dostępnych na platformie oraz treści dostosowane do każdego poziomu edukacji pozwalają nauczycielom na swobodny i różnorodny wybór odpowiedniej drogi dotarcia do ucznia i zainteresowania go przekazywanymi treściami. Dzięki temu uczniowie mają ciekawą alternatywę dla klasycznych sposobów zwiększania wiedzy i rozwijania umiejętności, a korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii jest elementem tego procesu. Przy okazji uczniowie w naturalny sposób oswajają się z komputerem jako narzędziem pracy i nauki, co zwiększa ich szanse na bardziej twórcze i konstruktywne wykorzystanie tego narzędzia w przyszłości, zarówno do celów edukacyjnych, jak i związanych z codziennym życiem.
Skuteczność:
Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 72% uczniów rozwinęło zdolności wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie zajęć w praktyce (umiejętności nabyte przez uczniów dotyczące m.in.: zastosowania metod badawczych, analizy wyników, wyciągania wniosków logicznych, syntezy danych), 76% uczniów poprawiło umiejętności myślenia analitycznego i syntetycznego, 62% uczniów poprawiło umiejętności posługiwania się specjalistycznym językiem angielskim w obszarze nauk objętych projektem, 88% nauczycieli objętych projektem EDUSCIENCE uważa, że zainteresowanie naukami matematyczno-przyrodniczymi wśród ich uczniów wzrosło.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Platforma e-learningowa zawierająca bazę materiałów z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych;
- Portal przyrodniczy zawierający ciekawostki ze świata nauki i edukacji, blogi naukowców oraz mapy zjawisk raportowanych w ramach monitoringu przyrodniczego;
- Wsparcie metodyczne dla nauczycieli i nauczycielek;
- Program wycieczek dydaktycznych uwzględniających zajęcia w instytutach i obserwatoriach Polskiej Akademii Nauk oraz na statku Akademii Morskiej w Gdyni, pomagających lepiej zrozumieć obserwowane zjawiska przyrodnicze i przybliżających specyfikę pracy naukowców;
- Program monitoringu przyrodniczego, pozwalający rozwijać u uczniów samodzielność i odpowiedzialność niezbędne przy zbieraniu i analizie danych z obserwacji i pomiarów.
- Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany