Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii Eduscience

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym
Beneficjent: Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół podstawowych
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół podstawowych
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Innowacyjna metoda nauczania i uczenia się przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem platformy internetowej i portalu EDUSCIENCE z programami nauczania, zasobami dydaktycznymi dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych wraz z obudową metodyczną dla nauczycieli i uczniów

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedopasowania kształcenia do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Kierunki studiów najczęściej wybierane przez młodzież nie pokrywają się z realnie istniejącymi branżami i potrzebami rynku, co jest szczególnie widoczne w niedoborze wykształconych absolwentów kierunków ścisłych i przyrodniczych. Tymczasem dziedziny te uznaje się za kierunki o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych podejmowaniem studiów na kierunkach ścisłych i przyrodniczych. Wypracowany model obejmuje platformę e-learningową zawierającą bazę materiałów z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych (ok. 15 tys. zasobów dydaktycznych różnego typu) oraz nowoczesne narzędzia do tworzenia materiałów interaktywnych oraz zestawów pytań. Kolejne elementy modelu to portal przyrodniczy zawierający ciekawostki ze świata nauki i edukacji, blogi naukowców oraz mapy zjawisk obserwowanych w ramach monitoringu przyrodniczego. To także wsparcie metodyczne dla nauczycieli chcących w świadomy sposób tworzyć i realizować proces edukacji swoich uczniów, dostosowany do ich indywidualnych potrzeb i możliwości, obejmujące m.in. unikatowe narzędzie do tworzenia programów nauczania wraz z opracowanymi i wdrożonymi czterema przykładowymi programami nauczania, poradniki metodyczne dla nauczycieli czterech etapów edukacyjnych, e-poradniki dla uczniów pozwalające na diagnozę ich potencjału i najlepszych sposobów uczenia się oraz wykłady eksperckie w postaci plików filmowych. Opracowano także program wycieczek dydaktycznych uwzględniających zajęcia w instytutach i obserwatoriach Polskiej Akademii Nauk oraz na statku Akademii Morskiej w Gdyni, pomagających lepiej zrozumieć obserwowane zjawiska przyrodnicze i przybliżających specyfikę pracy naukowców oraz program monitoringu przyrodniczego, pozwalający rozwijać u uczniów samodzielność i odpowiedzialność niezbędne przy zbieraniu i analizie danych z obserwacji i pomiarów.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz uczniów tych szkół.


Innowacyjność:

Rozwiązanie wykorzystuje nowoczesne technologie w procesie uczenia się i nauczania. Szerokie spektrum narzędzi dostępnych na platformie oraz treści dostosowane do każdego poziomu edukacji pozwalają nauczycielom na swobodny i różnorodny wybór odpowiedniej drogi dotarcia do ucznia i zainteresowania go przekazywanymi treściami. Dzięki temu uczniowie mają ciekawą alternatywę dla klasycznych sposobów zwiększania wiedzy i rozwijania umiejętności, a korzystanie z nowoczesnych narzędzi i technologii jest elementem tego procesu. Przy okazji uczniowie w naturalny sposób oswajają się z komputerem jako narzędziem pracy i nauki, co zwiększa ich szanse na bardziej twórcze i konstruktywne wykorzystanie tego narzędzia w przyszłości, zarówno do celów edukacyjnych, jak i związanych z codziennym życiem.


Skuteczność:

Rozwiązanie zostało przetestowane w praktyce oraz poddane ewaluacji zewnętrznej. Wyniki potwierdzają jego skuteczność. Przykładowo: 72% uczniów rozwinęło zdolności wykorzystania umiejętności nabytych w trakcie zajęć w praktyce (umiejętności nabyte przez uczniów dotyczące m.in.: zastosowania metod badawczych, analizy wyników, wyciągania wniosków logicznych, syntezy danych), 76% uczniów poprawiło umiejętności myślenia analitycznego i syntetycznego, 62% uczniów poprawiło umiejętności posługiwania się specjalistycznym językiem angielskim w obszarze nauk objętych projektem, 88% nauczycieli objętych projektem EDUSCIENCE uważa, że zainteresowanie naukami matematyczno-przyrodniczymi wśród ich uczniów wzrosło.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • Platforma e-learningowa zawierająca bazę materiałów z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych;

  • Portal przyrodniczy zawierający ciekawostki ze świata nauki i edukacji, blogi naukowców oraz mapy zjawisk raportowanych w ramach monitoringu przyrodniczego;

  • Wsparcie metodyczne dla nauczycieli i nauczycielek;

  • Program wycieczek dydaktycznych uwzględniających zajęcia w instytutach i obserwatoriach Polskiej Akademii Nauk oraz na statku Akademii Morskiej w Gdyni, pomagających lepiej zrozumieć obserwowane zjawiska przyrodnicze i przybliżających specyfikę pracy naukowców; 

  • Program monitoringu przyrodniczego, pozwalający rozwijać u uczniów samodzielność i odpowiedzialność niezbędne przy zbieraniu i analizie danych z obserwacji i pomiarów.
Produkt dostępny w wyszukiwarce IP pod adresem: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?projectDecisionNumber=POKL.03.03.04-00-118%2F10-00
Beneficjent:
  • Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Strona www:

www.eduscience.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany