AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Kobiety
- Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
- Mieszkańcy miast
- Osoby po 45/50 roku życia
- Osoby niepracujące
- Osoby pracujące
- Szkoły
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostatecznej aktywności edukacyjnej grupy osób w wieku powyżej 50 lat.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania osób 50+ kształceniem ustawicznym oraz podejmowaniem aktywności rozwojowej i zawodowej. Program Akademii Wieku Średniego nastawiony jest na rozwój kompetencji dotyczących różnych obszarów kształcenia: społecznych, zawodowych, związanych z posługiwaniem się ICT oraz psychospołecznych. Zakłada on dwuetapowy cykl kształcenia. Pierwszy etap to roczne kształcenie nieformalne, w którym edukacja dostosowana jest do potrzeb odbiorcy w wieku 50+, nastawiona na rozwój kompetencji (osobistych, społeczno-zawodowych i psychofizycznych). Drugi etap to edukacja formalna, nastawiona na rozwój kwalifikacji w oparciu o dostępne na rynku edukacyjnym oferty edukacji szkolnej, studiów podyplomowych czy kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Proponowane metody oparte są na andragogicznym modelu kształcenia polegającym na nastawieniu się na aktywność, interaktywność, dominację doświadczania w bezpiecznych warunkach, ścisłą współpracę w relacji nauczyciel – uczeń, a także uzyskanie kompetencji do dalszego rozwoju w zakresie wiedzy i umiejętności (kwalifikacji nieformalnych i formalnych). Proponowane w modelu metody i formy to m.in. warsztaty, granie ról, analiza nagrań scenek, planowanie i wdrażanie działań przez odbiorców, dyskusje, konwersacje sterowane, regularna autodiagnoza.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie i placówki kształcenia ustawicznego oraz osoby w wieku 50+ z różnym statusem zawodowym i poziomem wykształcenia, nie mające statusu emeryta, o różnej aktywności edukacyjnej i sytuacji społeczno-zawodowej.
Innowacyjność:
Innowacyjnością rozwiązania jest zestaw działań środowisko-wychowawczych uwzględniających optymalne dla zainteresowanych metody, formy, tematykę i warunki realizacji celów. Innowacyjność ma charakter wielopłaszczyznowy i odnosi się do: grupy uczestników, przyjętych form i metod pracy, tematyki kształcenia i sposobu jej doboru, struktury i modelu pracy dydaktycznej zespołu realizującego programy kształcenia oraz sposobu jego wdrożenia i funkcjonowania w środowiskach lokalnych.
Skuteczność:
Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- 4 programy kształcenia ukierunkowane na rozwój kompetencji społecznych, zawodowych, ITC, psychospołecznych.
- Program szkolenia przygotowującego trenerów do stosowania modelu.
- Raport z badań diagnostycznych.
- Publikacja podsumowująca.
- Poradniki metodyczne.
- Akademia Pomorska w Słupsku
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany