AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Akademia Pomorska w Słupsku
Odbiorcy:
  • Kobiety
  • Mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich, miast do 25 tys. mieszkańców
  • Mieszkańcy miast
  • Osoby po 45/50 roku życia
  • Osoby niepracujące
  • Osoby pracujące
Użytkownicy:
  • Szkoły
  • Uczelnie wyższe
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostatecznej aktywności edukacyjnej grupy osób w wieku powyżej 50 lat.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu zwiększenie zainteresowania osób 50+ kształceniem ustawicznym oraz podejmowaniem aktywności rozwojowej i zawodowej. Program Akademii Wieku Średniego nastawiony jest na rozwój kompetencji dotyczących różnych obszarów kształcenia: społecznych, zawodowych, związanych z posługiwaniem się ICT oraz psychospołecznych. Zakłada on dwuetapowy cykl kształcenia. Pierwszy etap to roczne kształcenie nieformalne, w którym edukacja dostosowana jest do potrzeb odbiorcy w wieku 50+, nastawiona na rozwój kompetencji (osobistych, społeczno-zawodowych i psychofizycznych). Drugi etap to edukacja formalna, nastawiona na rozwój kwalifikacji w oparciu o dostępne na rynku edukacyjnym oferty edukacji szkolnej, studiów podyplomowych czy kwalifikacyjnych kursów zawodowych. Proponowane metody oparte są na andragogicznym modelu kształcenia polegającym na nastawieniu się na aktywność, interaktywność, dominację doświadczania w bezpiecznych warunkach, ścisłą współpracę w relacji nauczyciel – uczeń, a także uzyskanie kompetencji do dalszego rozwoju w zakresie wiedzy i umiejętności (kwalifikacji nieformalnych i formalnych). Proponowane w modelu metody i formy to m.in. warsztaty, granie ról, analiza nagrań scenek, planowanie i wdrażanie działań przez odbiorców, dyskusje, konwersacje sterowane, regularna autodiagnoza.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie uczelnie i placówki kształcenia ustawicznego oraz osoby w wieku 50+ z różnym statusem zawodowym i poziomem wykształcenia, nie mające statusu emeryta, o różnej aktywności edukacyjnej i sytuacji społeczno-zawodowej.


Innowacyjność:

Innowacyjnością rozwiązania jest zestaw działań środowisko-wychowawczych uwzględniających optymalne dla zainteresowanych metody, formy, tematykę i warunki realizacji celów. Innowacyjność ma charakter wielopłaszczyznowy i odnosi się do: grupy uczestników, przyjętych form i metod pracy, tematyki kształcenia i sposobu jej doboru, struktury i modelu pracy dydaktycznej zespołu realizującego programy kształcenia oraz sposobu jego wdrożenia i funkcjonowania w środowiskach lokalnych.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

  • 4 programy kształcenia ukierunkowane na rozwój kompetencji społecznych, zawodowych, ITC, psychospołecznych.
  • Program szkolenia przygotowującego trenerów do stosowania modelu.
  • Raport z badań diagnostycznych.
  • Publikacja podsumowująca.
  • Poradniki metodyczne.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Akademia Pomorska w Słupsku
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka projektowa.doc
Strona www:

www.apsl.edu.pl

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany