PROJEKTOWANIE GIER I PRZESTRZENI WIRTUALNEJ - INNOWACYJNY ROZWÓJ STUDIÓW II STOPNIA W OPARCIU O DOŚWIADCZENIA PARTNERA ZAGRANICZNEGO
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- wyodrębniony projekt współpracy ponadnarodowej
- Administracja
- Studenci
- Uczelnie wyższe
- Administracja
- Uczelnie wyższe
Prezentowane rozwiązanie odpowiada na problem niewystarczającego doświadczenia w prowadzeniu zajęć na kierunku "Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej". Przedsięwzięcie realizowane w ramach projektu ma charakter pionierski w skali kraju i jego realizacja jest możliwa wyłącznie dzięki wykorzystaniu doświadczeń partnera zagranicznego. W Polsce brakuje specjalistów wykształconych w zakresie projektowania gier i przestrzeni wirtualnej, pomimo że w ostatnich latach dyscyplina ta intensywnie się rozwija. Badania potwierdzają, że m.in. graficy komputerowi są najliczniej poszukiwanymi artystami, a sektor gier komputerowych staje się ważną częścią polskiej gospodarki. Niestety większość osób pracujących w branży gier komputerowych w Polsce nie ma wykształcenia kierunkowego, lecz wyłącznie podstawowe wykształcenie informatyczne czy artystyczne, w związku z czym zapotrzebowanie na specjalistyczne studia stale rośnie. Raport Gamedev „Branża o Branży” (2013) ukazuje, iż znaczna część polskich firm z tej branży planuje w nabliższych latach zwiększyć zatrudnienie o 10-40%, a z ankiety przeprowadzonej w 26 polskich firmach z branży wynika, iż 20% z nich poszukuje programistów, 10% artystów i 10% projektantów.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie, wypracowane przy współpracy z partnerami z Czech, w postaci utworzenia nowego kierunku studiów II stopnia pn. „Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej” (ze specjalizacjami: grafika komputerowa gier i dźwięk w grach) ma na celu dostosowanie oferty dydaktycznej uczelni do potrzeb rynku pracy. Zostaną przygotowane: zmodyfikowany (dostosowany do polskich realiów) program nauczania zawierający sylabusy zajęć stacjonarnych oraz moduły e-learningowe; opis przygotowania sali multimedialnej z wyposażeniem do prowadzenia specjalistycznych zajęć; publikacja opracowana na podstawie zebranych doświadczeń. Ważnym elementem praktycznej nauki projektowania gier i przestrzeni wirtualnej studiów są staże krajowe i zagraniczne dla studentów, szkolenia z zakresu motion capture (technika stosowana w filmach i grach komputerowych polegająca na „przechwytywaniu” trójwymiarowych ruchów aktorów i zapisywaniu ich przez komputer) oraz realizacja warsztatów branżowych „Letnia Akademia Gier”. Wypracowane rozwiązania zostaną upowszechnione w formie międzynarodowych warsztatów.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez uczelnie kształcące na kierunkach związanych z projektowaniem gier w przestrzeni wirtualnej. Wsparcie skierowane jest do studentów, którzy chcą rozwijać się w tym kierunku i widzą swoją przyszłość w zawodzie artysty i jednocześnie programisty. Na rozwiązaniu skorzystają przedsiębiorcy działający w tej branży, którzy otrzymają wysoko wykwalifikowanych pracowników.
Korzyści ze współpracy ponadnarodowej:
W projekcie wykorzystuje się doświadczenia partnera czeskiego, Uniwersytetu Ostrawskiego. Uczelnia ta składa się z sześciu wydziałów, w tym Wydziału Artystycznego oraz Centrum IT4Innovations. Uniwersytet ma doświadczenie w realizacji projektów unijnych, rozwojowych, badawczych, organizacji wystaw indywidualnych i zbiorowych.
Współpraca ponadnarodowa pozwoli na zapewnienie specjalistycznej kadry sektorowi branży gier komputerowych. Przyczyni się to do rozwoju kreatywnych i wysokodochodowych firm oraz wzmocnienia pozycji Polski w sektorze interaktywnej rozrywki. Przyczyni się też do stworzenia warunków do rozwoju dotychczas marginalizowanej dziedziny sztuki. Sama uczelnia natomiast podniesie jakość kształcenia poprzez wdrożenie nowych narzędzi dydaktycznych i podniesienie kompetencji kadry uczelni w dziedzinie kształcenia specjalistów z zakresu projektowania gier.
Elementy składowe produktu (do zastosowania w praktyce):
Utworzenie kierunku studiów II stopnia - „Projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej” (ze specjalizacjami grafika komputerowa gier i dźwięk w grach), na który składają się:
- zmodyfikowany program nauczania;
- 20 modułów e-learningowych przewidzianych w planie studiów zgodnie z opracowanymi sylabusami modułów;
- 200 egz. publikacji opracowanej na podstawie zebranych doświadczeń.
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
- produkt współpracy ponadnarodowej
- PWP opracowany