Model innowacyjnych metod dydaktycznych w szkolnictwie zawodowym skutecznym elementem procesu dydaktycznego

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Konińska Izba Gospodarcza
Odbiorcy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
  • Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Rozwiązanie odpowiadać miało na problem niskich wyników osiąganych przez uczniów szkół zawodowych (zasadniczych zawodowych i techników) na egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe, a także na egzaminach maturalnych. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest między innymi fakt, że szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w niewystarczającym stopniu uczą kreatywności, rozwiązywania problemów, pełnienia funkcji społecznych i zawodowych, w dużej mierze ucząc głównie pamięciowego przyswajania informacji podzielonych na bloki przedmiotowe.

Rozwiązanie polegać mialo na zastosowaniu w procesie kształcenia w szkołach zawodowych (zasadniczych szkołach zawodowych i technikach) modelu procesu dydaktycznego, opartego na nowoczesnych metodach nauczania: metod aktywizujących (w tym metody projektu), oceniania kształtującego oraz kształcenia modułowego. Rozwiązanie zakładało także wyposażenie nauczycieli i nauczycielek tych szkół w praktyczne narzędzie (poradnik) do wykorzystania w procesie dydaktycznym. Narzędziem, służącym wdrożeniu wyżej opisanego modelu miał być poradnik Model Innowacyjnych Metod Dydaktycznych w szkolnictwie zawodowym.

Projekt odrzucony na etapie strategii wdrażania.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie miało być wykorzystywane przez kadrę pedagogiczną nauczającą przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w szkołach ponadgimnazjalnych (zawodowych i technikach).


Innowacyjność:

Metody te w założeniu miały umożliwić stworzenie procesu uczenia się nastawionego na samodzielne działanie, planowanie, a także promować innowacyjność i kreatywność. Zakładano, że uczeń przyjmuje odpowiedzialność za swoją pracę nad poszerzaniem wiedzy, poszukuje innych źródeł informacji niż nauczyciel i podręcznik. Metoda projektu, zaproponowana w ramach rozwiązania, miała umozliwić zmianę tradycyjnej formy prowadzenia zajęć z podawczej na twórczą.


Elementy składowe wstępnej wersji produktu:

  • Poradnik Model Innowacyjnych Metod Dydaktycznych w zakresie szkolnictwa zawodowego.
    Model postępowania w procesie dydaktycznym miał być ukierunkowany na efekty uczenia się, zakładał kształtowanie kompetencji twórczego myślenia, innowacyjności i pracy zespołowej.
Beneficjent:
  • Konińska Izba Gospodarcza
Fiszka projektowa: application/mswordFiszka.doc
Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI odrzucony na etapie strategii wdrażania