Model innowacyjnych metod dydaktycznych w szkolnictwie zawodowym skutecznym elementem procesu dydaktycznego
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
- Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
- Nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych
Rozwiązanie odpowiadać miało na problem niskich wyników osiąganych przez uczniów szkół zawodowych (zasadniczych zawodowych i techników) na egzaminach potwierdzających kwalifikacje zawodowe, a także na egzaminach maturalnych. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest między innymi fakt, że szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w niewystarczającym stopniu uczą kreatywności, rozwiązywania problemów, pełnienia funkcji społecznych i zawodowych, w dużej mierze ucząc głównie pamięciowego przyswajania informacji podzielonych na bloki przedmiotowe.
Rozwiązanie polegać mialo na zastosowaniu w procesie kształcenia w szkołach zawodowych (zasadniczych szkołach zawodowych i technikach) modelu procesu dydaktycznego, opartego na nowoczesnych metodach nauczania: metod aktywizujących (w tym metody projektu), oceniania kształtującego oraz kształcenia modułowego. Rozwiązanie zakładało także wyposażenie nauczycieli i nauczycielek tych szkół w praktyczne narzędzie (poradnik) do wykorzystania w procesie dydaktycznym. Narzędziem, służącym wdrożeniu wyżej opisanego modelu miał być poradnik Model Innowacyjnych Metod Dydaktycznych w szkolnictwie zawodowym.
Projekt odrzucony na etapie strategii wdrażania.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie miało być wykorzystywane przez kadrę pedagogiczną nauczającą przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych w szkołach ponadgimnazjalnych (zawodowych i technikach).
Innowacyjność:
Metody te w założeniu miały umożliwić stworzenie procesu uczenia się nastawionego na samodzielne działanie, planowanie, a także promować innowacyjność i kreatywność. Zakładano, że uczeń przyjmuje odpowiedzialność za swoją pracę nad poszerzaniem wiedzy, poszukuje innych źródeł informacji niż nauczyciel i podręcznik. Metoda projektu, zaproponowana w ramach rozwiązania, miała umozliwić zmianę tradycyjnej formy prowadzenia zajęć z podawczej na twórczą.
Elementy składowe wstępnej wersji produktu:
- Poradnik Model Innowacyjnych Metod Dydaktycznych w zakresie szkolnictwa zawodowego.
Model postępowania w procesie dydaktycznym miał być ukierunkowany na efekty uczenia się, zakładał kształtowanie kompetencji twórczego myślenia, innowacyjności i pracy zespołowej.
- Konińska Izba Gospodarcza
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI odrzucony na etapie strategii wdrażania