PIT Mobilne studia podyplomowe we współpracy z przemysłem
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Absolwenci
- Osoby bezdomne
- Pracownicy przedsiębiorstw
- Uczelnie wyższe
Nazwa rozwiązania: PIT Mobilne studia podyplomowe we współpracy z przemysłem
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostatecznego wykorzystania potencjału dydaktycznego uczelni poprzez zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu podniesienie jakości kształcenia praktycznego absolwentów szkół wyższych. Wypracowany model to innowacyjny model studiów podyplomowych na kierunku technicznym realizowanych we współpracy z przemysłem. Główną cechą modelu jest oparcie kształcenia o rozwiązania mobilne, w ramach których wykonywanie zajęć laboratoryjnych możliwe jest na jednym urządzeniu sterowanym przez internet. Obsługa stanowiska jest interaktywna, co oznacza, że uczestnik zajęć "na bieżąco" (za pomocą kamer) śledzi efekty wykonywanych poleceń. Model umożliwia kształtowanie dodatkowych kompetencji (poznawanie specjalistycznego języka angielskiego czy zarządzania procesowego). Istotnym elementem modelu jest uwzględnienie udziału przedstawicieli przemysłu poprzez ich zaangażowanie w proces tworzenia modelu oraz realizacji zajęć praktycznych, także w formie wizyt studyjnych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez wszystkie placówki, które mają uprawnienia do kształcenia podyplomowego na studiach inżynieryjno-technicznych przede wszystkim przez uczelnie.
Innowacyjność:
Innowacyjnością w wypracowanym rozwiązaniu jest nowy model nauczania, który pozwala na zwiększenie liczby dobrze wykwalifikowanej kadry inżynieryjnej.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Rozwiązanie wypracowane w projekcie to nowy model studiów podyplomowych o profilu technicznym realizowany we współpracy z przemysłem. Ma on charakter metody organizacyjnej dotyczącej efektywnego kształcenia na studiach podyplomowych, wspieranej przez zestaw wypracowanych narzędzi, takich jak:
- Publikacja opisująca model i zastosowanie.
- Programy dla 2 kierunków studiów (wersje papierowe i elektroniczne) z zakresu Napędów i sterowania płynowego (obejmujących tematykę hydrauliki i pneumatyki, a także elektrohydrauliki i elektropneumatyki); z zakresu spawalnictwa.
W ramach dokumentacji do kierunków studiów zostały przygotowane programy kształcenia dopasowane do stworzonego modelu studiów: uwzględniające uwagi ekspertów i optymalizujące stosunek zajęć teoretycznych do praktycznych; dopasowane do wymogów międzynarodowych instytucji certyfikujących umiejętności w danym zakresie (IWE4, CETOP5); zawierające możliwości wprowadzenia do programów zajęć mobilnych.
Dla każdego z programów studiów zostały przygotowane osobne opracowania zawierające:
- Ramowy program studiów;
- Sylabusy poszczególnych przedmiotów (opisujące nabywane przez słuchaczkę/cza kompetencje poprzez efekty kształcenia, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności, które zostały określone przez opracowany model studiów jako kluczowe);
- Przykładowe wykłady, materiały do nich oraz prezentacje multimedialne, które będą używane na zajęciach i będą stanowiły materiał pomocniczy w nauczaniu zdalnym;
- Instrukcje do zajęć praktycznych oraz wstępne programy wizyt studyjnych;
- Zadania realizowane w ramach poszczególnych kierunków kształcenia przy wykorzystaniu stanowiska zdalnego i platformy mobilnej.
- Stanowisko zdalne:
- Wykonanie fizyczne stanowiska oraz oprogramowanie go i przygotowanie do pracy zdalnej;
- Dokumentacja opisująca architekturę stanowiska oraz jego funkcjonalności;
- Instrukcja dostępu oraz użytkowania/stosowania stanowiska zdalnego (2 modułów).
- Platforma mobilna:
- Oprogramowanie platformy mobilnej (wersja testowa została udostępniona na stronie projektu edumobile.pk.edu.pl);
- Dokumentacja opisująca architekturę platformy oraz jej funkcjonalności.
- Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany