Aktywni 50+
- Adaptacyjność
- projekt innowacyjny
- Kadra zarządzająca
- Osoby po 45/50 roku życia
- Osoby pracujące
- Pracodawcy
- Pracownicy przedsiębiorstw
- Przedsiębiorcy
- Kadra zarządzająca
- Osoby po 45/50 roku życia
- Osoby pracujące
- Pracodawcy
- Pracownicy przedsiębiorstw
- Przedsiębiorcy
Nazwa rozwiązania: Model wielopokoleniowych zespołów uczących się
Rozwiązanie wypracowane w projekcie jest odpowiedzią na problem występowania u pracowników z grupy wiekowej 50+ niskiej motywacji do wkładania zwiększonego wysiłku i zaangażowania w wykonywane obowiązki zawodowe. Jest to związane z, obserwowanym w firmach, procesem marginalizacji roli tych osób z powodu ich wieku. Ograniczone możliwości spowodowane niższą sprawnością psychofizyczną i silnie oddziałujące negatywne stereotypy wiekowe powodują, że pojawia się sprzężenie zwrotne, które prowadzi do odsuwania pracowników z najstarszej grupy wiekowej na tzw. boczny tor.
Rozwiązanie opiera się na zbudowaniu modelu Wielopokoleniowych zespołów uczących się (WZU). WZU jest metodą transferu kompetencji w przedsiębiorstwie, podnoszącego motywację do pracy wszystkich uczestników zespołów. To narzędzie uniwersalne i optymalne dla firm w całej Polsce ze strukturą hierarchiczną, w których jest przewaga stanowisk technicznych. Ponadto jest to pomysł na zaangażowanie pracowników 50+ i pełne wykorzystanie kompetencji innych grup wiekowych. Narzędzie ułatwi wykorzystanie potencjału przedstawicieli wszystkich pokoleń pracujących w firmie. Bazuje ono na wymianie wiedzy i kompetencji między pracownikami najbardziej doswiadczonymi (lub mającymi największe przygotowanie merytoryczne) a tymi, którzy posiadają mniejszy zasób wiedzy lub doświadczenie, i to niezaleznie od ich wieku.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie jest skierowane do pracowników działów zarządzających zasobami ludzkimi i kadry zarządzającej firm o profilu technicznym z hierarchiczną strukturą zarządzania.
Innowacyjność:
Nowatorski charakter rozwiązania dotyczy pracowników technicznych w wieku 50+, pracujących w hierarchicznych strukturach terenowych, w tym kobiet, dla których dotąd nie było specjalnych rozwiązań uwzględniających specyfikę pracy. Istota modelu, czyli WZU jako metoda zmotywowania, uatrakcyjnienia aktywności zawodowej dla osób 50+ i kobiet, pozwala zatrzymać je w organizacji i umożliwia budowę planów sukcesji z wykorzystaniem pracy zespołowej.
Skuteczność:
Rozwiązanie przed walidacją.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
- Podręcznik modelu WZU
W skład podręcznika wchodzą:
- Etapy powoływania zespołu WZU;
- Kryteria doboru członków zespołu wraz z uzasadnieniem;
- Metody doboru członków zespołu, w tym gotowe: ankieta do badania motywacji do dzielenia się wiedzą i nominacje mentorów oraz ankieta do badania orientacji na klienta;
- Selekcja – opis etapów selekcji, opracowywania wyników i dokonywania doboru także w oparciu o nominacje przełożonych;
- Development Centre dla utalentowanych pracowników: scenariusz, ćwiczenia, harmonogram, kompetencje menedżerskie i orientacja na klienta, checklisty na podstawie definicji kompetencji, model raportu indywidualnego, wskazówki do przeprowadzania informacji zwrotnej;
- Scenariusz grup fokusowych;
- Opis modelu WZU;
- Etapy funkcjonowania zespołów;
- Program spotkań otwartych – rozpoczynających funkcjonowanie zespołów;
- Wzór checklisty kompetencji i wiedzy do uzupełniania oraz przekazywania;
- Wzór matrycy przekazywania wiedzy i kompetencji;
- Notatka ze spotkań zespołowych;
- Szkolenia członków zespołów: komunikacja, wywieranie wpływu, kierowanie, udzielanie informacji zwrotnej, umiejętności coachingowe – program, instrukcje dla trenerów, prezentacja, ćwiczenia, podręcznik uczestnika;
- Ankieta do badania kultury organizacyjnej: treść ankiety, podręcznik interpretacji;
- Ankieta do weryfikacji stereotypów w organizacji dotyczących zagadnienia wieku: treść ankiety, podręcznik interpretacji;
- Zarządzanie wdrażaniem modelu: monitoring, oczekiwane produkty, rezultaty, kto powinien być zaangażowany i w jaki sposób, okres, po którym można oczekiwać zmian, jak przygotować organizację na zmiany, opis barier i środków zaradczych, metody włączenia zespołów w „krwioobieg organizacyjny”, najlepsze praktyki;
- Proces zarządzania wiedzą: platforma on-line, zasady korzystania, katalogi informacji;
- Prowadzenie badań: platforma on-line.

- Instytut Rozwoju Biznesu Sp. z o.o.
- IBD Business School sp. z o.o.


- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany