Potrafię, wiem, znam – radę sobie dam
- Edukacja i szkolnictwo wyższe
- projekt innowacyjny
- Uczniowie szkół gimnazjalnych
- Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Nazwa rozwiązania: Potrafię, wiem, znam – radę sobie dam
Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostosowania oferty kształcenia do specjalnych/indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów szkół gimnazjalnych w obszarze rozwoju kompetencji kluczowych. Ten stan rzeczy wynika z niskiej efektywności procesu dydaktycznego i jego niedostosowania do faktycznych potrzeb uczniów. Stosowane dotychczas narzędzia, w tym prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych czy organizowanie kółek zainteresowań, nie są dość efektywne i nie skupiają się na uzupełnianiu i rozwijaniu brakujących kompetencji.
Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu umożliwienie uczniom ze specjalnymi/indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi ze szkół gimnazjalnych nabycie kluczowych kompetencji oraz umiejętności samodzielnego ich wykorzystania w procesie nauki – w szkole i poza nią. Wypracowane rozwiązanie to zestaw dwóch programów („Warsztaty Alfa” i „Warsztaty Omega”) wspomagających uczniów w zdobywaniu i doskonaleniu przez nich tych kompetencji, w szczególności umiejętności uczenia się (uczniowie z trudnościami w nauce), kompetencji społecznych, inicjatywności i przedsiębiorczości, w tym kreatywności i innowacyjności (uczniowie z wysokimi wynikami w nauce) oraz umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów, komunikowania się, współpracy i brania odpowiedzialności. Zajęcia w ramach modelu umożliwią uczenie się przez doświadczenie w zróżnicowanych grupach (różne roczniki, różne środowiska) pracę z uwzględnieniem potencjału każdego ucznia i potencjału grupy. Rolą nauczyciela jest moderowanie procesem uczenia się i wspieranie w nim ucznia. Model odchodzi od tradycyjnej formy zajęć pozalekcyjnych polegającej na idei powtarzania i zgłębiania treści z zajęć lekcyjnych, skupiając sie na doskonaleniu umiejętności pozwalających na samodzielne opanowywanie materiału szkolnego oraz na rozwoju kompetencji kluczowych.
Kto może skorzystać:
Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli szkół gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół, w szczególności z trudnościami w nauce oraz z wysokimi wynikami w nauce.
Innowacyjność:
Innowacyjność rozwiązania polega na wzmocnieniu samodzielności poznawczej uczniów w procesie nauki w szkole i poza nią. Proponowane rozwiązanie oparte jest na metodach nastawionych na rozwój kompetencji kluczowych i samodzielnego efektywnego uczenia się, doradczym podejściu oraz traktowaniu uczniów jako kreatorów procesu nauki i rozwoju, a nie jako biernych odbiorców. Nabywane umiejętności i kompetencje wpływają na skuteczne funkcjonowanie uczniów w środowisku szkolnym i rówieśniczym.
Skuteczność:
Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.
Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):
Rozwiązanie składa się z dwóch programów zajęć wspomagających dla uczniów szkół gimnazjalnych „Warsztaty Alfa” i „Warsztaty Omega”, obejmujących:
- 30 scenariuszy zajęć z materiałami dla uczestników pt. „Warsztaty Alfa”, skierowanych do uczniów zdolnych (z dobrymi wynikami w nauce),
- 30 scenariuszy zajęć z materiałami dla uczestników pt. „Warsztaty Omega”, skierowanych do uczniów z trudnościami w nauce,
- Zeszyt ćwiczeń dla uczniów z trudnościami w nauce (SPACEBOOK),
- Zeszyt ćwiczeń dla uczniów zdolnych (SPACEBOOK),
- Podręcznik dla prowadzących warsztaty „Alfa”,
- Podręcznik dla prowadzących warsztaty „Omega”,
- Gra symulacyjna „MISJA” wraz z planszą, vademecum i materiałami do jej realizacji,
- Program szkoleń dla trenerów szkolących nauczycieli.
- Instytut Badawczo-Szkoleniowy sp. z o.o.
- produkt finalny projektu innowacyjnego
- PI zwalidowany