Potrafię, wiem, znam – radę sobie dam

Obszar wsparcia:
  • Edukacja i szkolnictwo wyższe
Rodzaj projektu:
  • projekt innowacyjny
Beneficjent: Instytut Badawczo-Szkoleniowy sp. z o.o.
Odbiorcy:
  • Uczniowie szkół gimnazjalnych
Użytkownicy:
  • Nauczyciele szkół gimnazjalnych
Opis rozwiązania:

Nazwa rozwiązania: Potrafię, wiem, znam – radę sobie dam

Rozwiązanie wypracowane w projekcie odpowiada na problem niedostosowania oferty kształcenia do specjalnych/indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów szkół gimnazjalnych w obszarze rozwoju kompetencji kluczowych. Ten stan rzeczy wynika z niskiej efektywności procesu dydaktycznego i jego niedostosowania do faktycznych potrzeb uczniów. Stosowane dotychczas narzędzia, w tym prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych czy organizowanie kółek zainteresowań, nie są dość efektywne i nie skupiają się na uzupełnianiu i rozwijaniu brakujących kompetencji.

Zaproponowane w projekcie rozwiązanie ma na celu umożliwienie uczniom ze specjalnymi/indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi ze szkół gimnazjalnych nabycie kluczowych kompetencji oraz umiejętności samodzielnego ich wykorzystania w procesie nauki – w szkole i poza nią. Wypracowane rozwiązanie to zestaw dwóch programów („Warsztaty Alfa” i „Warsztaty Omega”) wspomagających uczniów w zdobywaniu i doskonaleniu przez nich tych kompetencji, w szczególności umiejętności uczenia się (uczniowie z trudnościami w nauce), kompetencji społecznych, inicjatywności i przedsiębiorczości, w tym kreatywności i innowacyjności (uczniowie z wysokimi wynikami w nauce) oraz umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów, komunikowania się, współpracy i brania odpowiedzialności. Zajęcia w ramach modelu umożliwią uczenie się przez doświadczenie w zróżnicowanych grupach (różne roczniki, różne środowiska) pracę z uwzględnieniem potencjału każdego ucznia i potencjału grupy. Rolą nauczyciela jest moderowanie procesem uczenia się i wspieranie w nim ucznia. Model odchodzi od tradycyjnej formy zajęć pozalekcyjnych polegającej na idei powtarzania i zgłębiania treści z zajęć lekcyjnych, skupiając sie na doskonaleniu umiejętności pozwalających na samodzielne opanowywanie materiału szkolnego oraz na rozwoju kompetencji kluczowych.


Kto może skorzystać:

Rozwiązanie może być stosowane przez nauczycieli szkół gimnazjalnych oraz uczniów tych szkół, w szczególności z trudnościami w nauce oraz z wysokimi wynikami w nauce.


Innowacyjność:

Innowacyjność rozwiązania polega na wzmocnieniu samodzielności poznawczej uczniów w procesie nauki w szkole i poza nią. Proponowane rozwiązanie oparte jest na metodach nastawionych na rozwój kompetencji kluczowych i samodzielnego efektywnego uczenia się, doradczym podejściu oraz traktowaniu uczniów jako kreatorów procesu nauki i rozwoju, a nie jako biernych odbiorców. Nabywane umiejętności i kompetencje wpływają na skuteczne funkcjonowanie uczniów w środowisku szkolnym i rówieśniczym.


Skuteczność:

Do uzupełnienia po otrzymaniu raportu z ewaluacji produktu finalnego.


Elementy składowe (do zastosowania w praktyce):

Rozwiązanie składa się z dwóch programów zajęć wspomagających dla uczniów szkół gimnazjalnych „Warsztaty Alfa” i „Warsztaty Omega”, obejmujących:

  • 30 scenariuszy zajęć z materiałami dla uczestników pt. „Warsztaty Alfa”, skierowanych do uczniów zdolnych (z dobrymi wynikami w nauce),

  • 30 scenariuszy zajęć z materiałami dla uczestników pt. „Warsztaty Omega”, skierowanych do uczniów z trudnościami w nauce,

  • Zeszyt ćwiczeń dla uczniów z trudnościami w nauce (SPACEBOOK),

  • Zeszyt ćwiczeń dla uczniów zdolnych (SPACEBOOK),

  • Podręcznik dla prowadzących warsztaty „Alfa”,

  • Podręcznik dla prowadzących warsztaty „Omega”,

  • Gra symulacyjna „MISJA” wraz z planszą, vademecum i materiałami do jej realizacji,

  • Program szkoleń dla trenerów szkolących nauczycieli.
Załącznik: application/zipProdukt finalny.zip
Beneficjent:
  • Instytut Badawczo-Szkoleniowy sp. z o.o.
Raport z ewaluacji zewnętrznej: application/pdfRaport z ewaluacji zewnętrznej.pdf
Strona www:

www.instytutbs.eu

Rodzaj produktu:
  • produkt finalny projektu innowacyjnego
Status produktu/rozwiązania:
  • PI zwalidowany