Biblioteka Kiw

14 listopada 2012

Formy działań kwalifikowanych w ramach współpracy ponadnarodowej a typy operacji określone dla danego Działania/Poddziałania w SzOP Wydrukuj

Pytanie:

Przesyłam pytanie dotyczące przygotowania projektu współpracy ponadnarodowej zgłoszone przez potencjalnego beneficjenta w odpowiedzi na ogłoszony 15 czerwca br. konkurs. Beneficjent wraz z partnerami krajowymi (w tym Publicznymi Służbami Zatrudnienia) planuje zaadoptować rozwiązanie funkcjonujące zagranicą. Tym samym, zastanawia się  m.in. nad przeprowadzeniem szkoleń dla trenerów z Polski „train the trainer” prezentujących podejście partnera ponadnarodowego do specyfiki pracy z osobami bezrobotnymi. Szkolenie planuje przeprowadzić na terenie Polski. Kwestia trenerów i przygotowania materiałów będzie należała do  partnera ponadnarodowego.
W ramach konkursu określono następujące grupy docelowe:
- osoby pozostające bez zatrudnienia (w tym osoby zarejestrowane w pup),
- instytucje rynku pracy i ich pracownicy;
- podmioty działające na rzecz rozwoju zasobów ludzkich oraz upowszechniania dialogu oraz partnerstwa publiczno-społecznego na poziomie regionalnym i lokalnym;
Wobec powyższych zapisów pracownicy lidera i partnerów krajowych wpisują się w grupy docelowe ogłoszonego konkursu, jednakże zaproponowane w niniejszej DK typy projektów zgodne z SZOP nie uwzględniają sensu stricte szkolenia dla trenerów w tym pracowników publicznych służb zatrudnienia. Poniżej przedstawiam typy projektów wyszczególnione w DK:


1. identyfikacja potrzeb osób pozostających bez zatrudnienia, w tym m.in. poprzez zastosowanie Indywidualnych Planów Działania, diagnozowanie potrzeb szkoleniowych oraz możliwości doskonalenia zawodowego w regionie;
2. organizacja warsztatów oraz szkoleń z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy oraz nabywania kompetencji kluczowych;
 

Kompetencje kluczowe zostały zdefiniowane w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. W ramach zalecenia ustanowiono 8 kompetencji kluczowych: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętności uczenia się, kompetencje interpersonalne, międzykulturowe i społeczne oraz kompetencje obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna.


3.  wsparcie psychologiczno-doradcze osób wchodzących i powracających na rynek pracy;
4.  realizacja programów aktywizacji zawodowej obejmujących jedną lub kilka z następujących form wsparcia:

  • pośrednictwo pracy i/lub poradnictwo zawodowe,
  • staże/praktyki zawodowe,
  • szkolenia prowadzące do podniesienia, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych;

5. 
wspieranie inicjatyw na rzecz podnoszenia mobilności geograficznej (regionalnej  i międzyregionalnej) osób pozostających bez zatrudnienia (w tym w szczególności osób zamieszkujących na obszarach wiejskich);
6.  upowszechnianie alternatywnych i elastycznych form zatrudnienia oraz metod organizacji pracy (w tym m.in. telepraca, praca w niepełnym wymiarze czasu pracy, praca rotacyjna);
7.  organizacja kampanii promocyjnych i akcji informacyjnych mających na celu zachęcenie pracodawców do zatrudnienia osób z grup znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.
 

Z drugiej strony DK uwzględnia realizację wszystkich form działań kwalifikowanych wymienionych w załączniku nr 8 do Wytycznych w zakresie wdrażania projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej, a jedno z kryteriów dostępu brzmi projekt zakłada adoptowanie rozwiązań wypracowanych w innym kraju i/lub wypracowanie nowych rozwiązań we współpracy z partnerem zagranicznym/partnerami zagranicznymi. Dodatkowo, w ramach projektów składanych w ogłoszonym konkursie jest możliwość zastosowania wszystkich 5 modeli współpracy ponadnarodowej w zależności od rodzaju prowadzonych działań oraz etapów ich realizacji.
 

W związku z powyższym,
1)      Czy jest możliwość przeprowadzenia szkolenia dla trenerów w tym pracowników publicznych służb zatrudnienia biorąc pod uwagę powyższe zapisy DK?
2)      Czy każdorazowo należy odnosić działania związane ze współpraca ponadnarodową do typów projektów określonych w SzOP, Planie Działania i DK, czy traktować formy wsparcia realizowane w ramach współpracy odrębnie, a jedynie ich efekty przekładać na dopuszczalne typy projektów? (Z drugiej strony formy wsparcia kierowane do trenerów w tym pracowników służb zatrudnienia należy traktować jako wsparcie bezpośrednio co skutkuje uwzględnieniem również tej grupy w ramach pkt 3.2. i  tabeli 3.2.1 wniosku o dofinansowanie).
 

Stanowisko KIW uzgodnione z IZ – e-mail z dn. 12.09.2012 r.


Odpowiadając na przesłane pytania, uprzejmie informuję, iż zgodnie z interpretacją IZ, dostępną na portalu KIW, w  przypadku projektów współpracy ponadnarodowej wdrażanych w ramach Działań/Poddziałań PO KL na grupę docelową określoną w SzOP dla danych typów operacji „nakładają” się grupy, które mogą wynikać z form działań kwalifikowanych. Zatem może się zdarzyć, iż w ramach projektu zostaną objęte wsparciem osoby, nie kwalifikujące się do grupy docelowej określonej w SzOP dla danego Działania/Poddziałania. W Państwa przypadku – jeśli trenerzy będą pracownikami instytucji rynku pracy lub będą się kwalifikowali do trzeciej grupy docelowej, ten problem nie wystąpi. Jednak należy pamiętać, iż podmioty wspierane w związku z realizacją form działań kwalifikowanych dla współpracy ponadnarodowej powinny być określane nie jako grupa docelowa, ale „dodatkowi uczestnicy”, których udział w projekcie przyczynia się do wsparcia grup docelowych określonych w SzOP. W omawianym przypadku trenerzy więc będą traktowani jako „dodatkowi uczestnicy” projektu. Należy pamiętać, że zasadniczą grupą docelową w projektach współpracy ponadnarodowej wdrażanych w ramach Działań/Poddziałań muszą być zawsze grupy określone w SZOP, zaś wspomniani „dodatkowi uczestnicy” powinni stanowić grupę pośrednią, poboczną i w każdym przypadku być powiązani z działaniem na rzecz zasadniczej grupy docelowej, czyli w opisanym przypadku – na rzecz osób bezrobotnych.  
 

Jeśli „dodatkowi uczestnicy” otrzymują bezpośrednie wsparcie w ramach projektu, np. w formie  szkoleń, mimo iż nie stanowią oni grupy docelowej określonej w SzOP dla danego Działania/Poddziałania, ich opis powinien być uwzględniony w punkcie 3.2 wniosku o dofinansowanie, a następnie znaleźć odzwierciedlenie w tabeli 3.2.1 wniosku o dofinansowanie.


Odnosząc się do typów operacji, należy pamiętać, iż działania prowadzone w ramach współpracy ponadnarodowej mają służyć realizacji celów danego projektu oraz celów PO KL, a tym samym służyć realizacji określonych typów operacji. Współpraca ponadnarodowa ma więc niejako funkcję służebną względem typów operacji, stanowi instrument ich realizacji, a w konsekwencji gwarantuje lepsze wsparcie grup docelowych. W związku z powyższym nie ma przeszkód dla zaproponowanych przez Beneficjenta szkoleń dla trenerów, jeśli będą one wpisywały się w określone typy operacji oraz będą służyły lepszemu wsparciu grup docelowych w ramach konkursu, co należy już do oceny merytorycznej dokonywanej przez właściwą IP/IP2.
Interpretacje, o których wspomniano powyżej, są dostępne na portalu KIW: tutaj i tutaj.