Pytanie:
Jak należy postępować w przypadku, gdy na zorganizowany otwarty nabór na poszukiwanie partnera ponadnarodowego do projektu współpracy ponadnarodowej PO KL, zgodnie z zasadami realizacji projektów partnerskich, nie złożono żadnej oferty?
Stanowisko IZ PO KL – e-mail z dn. 18.08.2011 r.
Zdaniem Instytucji Zarządzającej należałoby tu postąpić analogicznie do Ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP). Unieważnienie naboru partnerów, w związku z brakiem ofert powoduje, że w efekcie nie zostaje podpisana umowa partnerska, a tym samym partnerstwo nie może być zawiązane. Oznacza to konieczność przygotowania i przeprowadzenia nowego naboru (aż do skutku). Nie mamy tu co prawda do czynienia z PZP, jednak procedura wyboru partnerów w ogólnych założeniach jest analogiczna do PZP (choć została ona znacznie uproszczona). Nie można wybrać partnera z pominięciem ustawy, podobnie jak złożyć zamówienia publicznego z pominięciem PZP.
Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju co prawda nie określa takiego przypadku, ale stanowi wyraźnie, że: "w przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej, podmiot o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w szczególności jest zobowiązany do:
1) ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien
być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
2) uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
3) podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów".
Dlatego też, bez względu na to, że jeden nabór już miał miejsce, ale się nie udał, partner powinien zostać wybrany zgodnie z wymogami określonymi w ustawie. Wybór z tzw. "wolnej ręki" (niezależnie od tego, że otwarty nabór partnerów już raz bez powodzenia się odbył) z dużym prawdopodobieństwem zostałby zakwestionowany przez służby kontrolne jako niezgodny z ustawą.
W celu uniknięcia podobnych przypadków należałoby pomyśleć o skuteczniejszych sposobach dotarcia do potencjalnych partnerów z informacją o ogłoszonym naborze, tak, aby nie pojawiała się konieczność ogłaszania kolejnego naboru. Należy założyć, że lider przyszłego partnerstwa dokonał wstępnego rozeznania rynku i zna podmioty potencjalnie zainteresowane uczestnictwem w partnerstwie, zatem powinien też dołożyć wszelkich starań, aby dotrzeć do tych podmiotów z informacją o naborze.
Zdaniem Instytucji Zarządzającej należałoby tu postąpić analogicznie do Ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP). Unieważnienie naboru partnerów, w związku z brakiem ofert powoduje, że w efekcie nie zostaje podpisana umowa partnerska, a tym samym partnerstwo nie może być zawiązane. Oznacza to konieczność przygotowania i przeprowadzenia nowego naboru (aż do skutku). Nie mamy tu co prawda do czynienia z PZP, jednak procedura wyboru partnerów w ogólnych założeniach jest analogiczna do PZP (choć została ona znacznie uproszczona). Nie można wybrać partnera z pominięciem ustawy, podobnie jak złożyć zamówienia publicznego z pominięciem PZP.
Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju co prawda nie określa takiego przypadku, ale stanowi wyraźnie, że: "w przypadku projektów partnerskich realizowanych na podstawie umowy partnerskiej, podmiot o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych, ubiegający się o dofinansowanie, dokonuje wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów, w szczególności jest zobowiązany do:
1) ogłoszenia otwartego naboru partnerów w dzienniku ogólnopolskim lub lokalnym oraz w Biuletynie Informacji Publicznej; w ogłoszeniu powinien
być wskazany termin co najmniej 21 dni na zgłoszenie partnerów;
2) uwzględnienia przy wyborze partnerów: zgodności działania potencjalnego partnera z celami partnerstwa, oferowanego wkładu potencjalnego partnera w realizację celu partnerstwa, doświadczenie w realizacji projektów o podobnym charakterze, współpracę z beneficjentem w trakcie przygotowania projektu;
3) podania do publicznej wiadomości informacji o stronach umowy o partnerstwie oraz zakresu zadań partnerów".
Dlatego też, bez względu na to, że jeden nabór już miał miejsce, ale się nie udał, partner powinien zostać wybrany zgodnie z wymogami określonymi w ustawie. Wybór z tzw. "wolnej ręki" (niezależnie od tego, że otwarty nabór partnerów już raz bez powodzenia się odbył) z dużym prawdopodobieństwem zostałby zakwestionowany przez służby kontrolne jako niezgodny z ustawą.
W celu uniknięcia podobnych przypadków należałoby pomyśleć o skuteczniejszych sposobach dotarcia do potencjalnych partnerów z informacją o ogłoszonym naborze, tak, aby nie pojawiała się konieczność ogłaszania kolejnego naboru. Należy założyć, że lider przyszłego partnerstwa dokonał wstępnego rozeznania rynku i zna podmioty potencjalnie zainteresowane uczestnictwem w partnerstwie, zatem powinien też dołożyć wszelkich starań, aby dotrzeć do tych podmiotów z informacją o naborze.