Biblioteka Kiw

14 listopada 2012

Wpisanie produktów projektu innowacyjnego w Temat projektów innowacyjnych "Modernizacja oferty kształcenia zawodowego w powiązaniu z potrzebami lokalnego/regionalnego rynku pracy" Wydrukuj

Synteza odpowiedzi IZ – pismo nr DZF-I-8220-060-2-HK/09 z 8.I.2010 r.



Wskazane w Programie Operacyjnym cele, a także wskaźniki ich realizacji przypisane poszczególnym Priorytetom wskazują na zakres projektów innowacyjnych możliwych do realizacji tak w kontekście obszaru, jak i grup docelowych.
 

Pojęcie kształcenia zawodowego należy na potrzeby realizacji projektów innowacyjnych interpretować w sposób szeroki jako kształcenie na różnych poziomach edukacji przyczyniające się do nabycia kwalifikacji zawodowych. Takie podejście oznacza, iż temat ten nie mieści się w obszarze wsparcia Priorytetu III, IV i IX. Zgodnie z Wytycznymi w zakresie wdrażania projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, projekty innowacyjne realizowane są w ramach pojedynczych Priorytetów i muszą przyczyniać się do realizacji celów PO KL.  W konsekwencji każdy temat należy interpretować w kontekście celów danego Priorytetu, co powoduje zawężenie rozumienia kształcenia zawodowego do zakresu wsparcia udzielanego  ramach Priorytetu. Oznacza to, iż Priorytecie IX kształcenie zawodowe należy rozumieć jako kształcenie do poziomu szkolnictwa wyższego, w szczególności kształcenie zawodowe prowadzone w rozumieniu Ustawy o systemie oświaty. Natomiast w Priorytecie IV temat ten należy interpretować np. jako działanie skierowane do różnego rodzaju szkół wyższych mające na celu dostosowanie ich oferty do potrzeb rynku pracy.


Poziom edukacji wspierany w ramach poszczególnych Priorytetów wyznacza również grupy docelowe, które mogą być obejmowane wsparciem. W przypadku Prioryetu IV w ww. temacie są to w szczególności studenci, kadra akademicka i instytucje szkolnictwa wyższego. Natomiast w Priorytecie IX uczniowie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe, osoby dorosłe zainteresowane kształceniem ustawicznym w formach szkolnych oraz placówki i kadra pedagogiczna.


W związku z powyższym należy przyjąć, iż projekt, który zakłada opracowanie narzędzi związanych z prowadzeniem praktyk zawodowych studentów szkół wyższych, nie spełnia dwóch kryteriów merytorycznych dla projektów innowacyjnych: zgodności celów projektu z celami szczegółowymi Priorytetu IX i zgodności z tematem, który musi być interpretowany w kontekście tych celów.


W komentarzu podsumowującym Instytucja Zarządzająca podkreśliła też, że co do zasady ocena wniosku o dofinansowanie jest w kompetencjach Instytucji Organizującej Konkurs.